Introduction to management
Field of study: Film and TV Production Management
Programme code: W8-S1OF19.2025

Module name: | Introduction to management |
---|---|
Module code: | W8-OF-S1-POZ |
Programme code: | W8-S1OF19.2025 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | W ramach przedmiotu przedstawione zostaną następujące funkcje zarządzania:
PLANOWANIE – prognozowanie, ustalenie wizji i misji instytucji, celów perspektywicznych i krótkookresowych, zadań i terminów ich realizacji
ORGANIZOWANIE – podział pracy, rozmieszczenie uprawnień decyzyjnych, wybór metod koordynacji zadań, pozyskanie i rozmieszczenie odpowiednich zasobów ludzkich, rzeczowych, finansowych i informacyjnych, zapewnienie sprawnego obiegu informacji
DECYDOWANIE – określenie zakresu informacji niezbędnych do podjęcia decyzji, sposobu ich pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania, wybór kryteriów decyzyjnych, określenie sposobu przygotowania i podejmowania decyzji (indywidualnie, zespołowo)
MOTYWOWANIE – rozpoznanie i określenie oczekiwań, preferencji, potrzeb i aspiracji pracowników pełniących określone role organizacyjne, wybór systemów motywacyjnych, określenie metod komunikowania się z pracownikami, wybór i modyfikowanie stylu kierowania
KONTROLOWANIE – określenie przedmiotu i zakresu kontroli, metod prowadzenia, monitorowanie działań;
Przedstawione zostaną następujące kompetencje kierownicze:
Techniczne – umiejętność posługiwania metodami, technikami i technologią w określonej specjalności;
- organizowanie prac rady pedagogicznej oraz działów administracyjnych i pomocniczych (gospodarczych)
- prowadzenie bezpośredniego nadzoru pedagogicznego i administracyjnego
- umiejętność budowy planu pracy szkoły, planów zajęć
- prowadzenie niezbędnej dokumentacji organizacyjno-prawnej szkoły
- znajomość i biegłe posługiwanie się przepisami prawa oświatowego, administracyjnego, prawa dotyczącego rachunkowości w szkołach
- znajomość zasad prowadzenia działalności gospodarczej
- umiejętność prezentacji placówki i jej dokonań (praktyczne umiejętności marketingowe)
Społeczne – zdolność do współdziałania z innymi osobami i grupami, rozumienie ich potrzeb, aspiracji i dążeń oraz umiejętność pobudzania do działań;
- umiejętne kształtowanie polityki kadrowej
- kierowanie zespołem pracowników – podział zadań, tworzenie odpowiedniej atmosfery
- indywidualne podejście do pracownika (traktowanie pracownika)
- pobudzanie pracowników do kreatywności, twórczych działań tworzenia innowacyjnych programów dydaktyczno-wychowawczych,
- umiejętne komunikowanie się i rozwiązywanie konfliktów
- umiejętność delegowania uprawnień
- współpraca z lokalnym samorządem, władzami oświatowymi, rodzicami i innymi instytucjami w regionie
Umiejętności koncepcyjne – wytyczanie, koordynowanie i integrowanie działań organizacji w celu realizacji bieżących spraw i zamierzeń perspektywicznych
- umiejętność przewidywania
- kreowanie wizji rozwoju szkoły
- tworzenie autorskich programów rozwoju i działania oraz ich realizacji
- umiejętność krytycznej oceny i analizy funkcjonowania szkoły (diagnozy jej słabych i mocnych stron)
|
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę z zakresu podstaw zarządzania: planowania, organizowania, motywowania i kontrolowania. [POZ_1] |
K_W04 [5/5] |
Potrafi zaplanować proces produkcji audiowizualnej w oparciu o zasady określone w naukach o zarządzaniu. [POZ_2] |
K_U04 [4/5] |
Potrafi zaplanować prace na stanowiskach w firmie lub w projekcie w oparciu o zasady organizowania pracy. [POZ_3] |
K_U12 [5/5] |
Posiada zdolność twórczego rozwiązywania problemów związanych z zarządzaniem liniowym i na niższym szczeblu organizacji. [POZ_4] |
K_K02 [4/5] |
Wykazuje elastyczność w podejściu do sposobu wykonywania powierzonych zadań, również w warunkach ograniczonego dostępu do informacji w ramach przedsiębiorstwa lub innej organizacji. [POZ_5] |
K_K07 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [POZ-1] | 15 |
Problem-based lecture [b01] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Video show [c02] Audio playback / audio drama [c03] Drama performance [c04] Screen presentation [c07] Production exercise – workshop [e02] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] Conceptual work [f03] |
exam |
POZ_1 |
practical classes [POZ-2] | 15 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating method – staged drama/drama [b06] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Creation/production – creative workshop [e03] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] Conceptual work [f03] |
course work |
POZ_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |