Media systems in Europe and in the world
Field of study: Film and TV Production Management
Programme code: W8-S1OF19.2025

Module name: | Media systems in Europe and in the world |
---|---|
Module code: | W8-OF-S1-MED |
Programme code: | W8-S1OF19.2025 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | W ramach modułu student zdobywa wiedzę teoretyczną na temat systemów mediów w Europie i na świecie, a także rozwija umiejętności praktyczne i kompetencje społeczne z zakresu mediów i komunikowania.
Pierwsza część modułu realizowana jest w formie wykładów z elementami dyskusji kierowanej. Ma ona na celu zapoznanie studentów z poszczególnymi zagadnieniami teoretycznymi dot. systemów medialnych w Polsce, Europie i na świecie.
Drugą część modułu stanowią ćwiczenia które mają charakter praktyczny i pozwalają wykorzystać zdobytą na wykładach wiedzę teoretyczną. W ramach ćwiczeń, studenci realizują pracę grupową na zadany temat składającą się z trzech elementów tzn. pisemnego referatu, ustnej prezentacji oraz towarzyszącej jej prezentacji multimedialnej.
Praca grupowa pozwala studentom rozwinąć umiejętności i kompetencje społeczne poprzez samodzielne utworzenie czteroosobowych zespołów, a następnie dokonanie podziału obowiązków i współpracę w grupie.
Referat pisemny pozwala wykorzystać zdobytą na wykładach wiedzę teoretyczną, a także informacje zawarte w obowiązkowej literaturze przedmiotu. Ponadto, student w swojej pracy pisemnej jest zobligowany do podania przypisów i bibliografii będąc świadomym konieczności ochrony praw autorskich.
Ustna prezentacja referatu ma za zadanie rozwinąć umiejętność komunikowania z otoczeniem. Prezentacja multimedialna stanowi wizualne uzupełnienie prezentacji werbalnej. O jej formie i charakterze decydują studenci. W jej przygotowaniu powinny zostać wykorzystane zarówno tradycyjne jak i nowe media.
Prezentację danej grupy kończy dyskusja dotycząca prezentowanego tematu, której kierunek nadaje prowadzący. Studenci zachęcani są do zadawania pytań, wyrażania swoich opinii oraz analizowania zaprezentowanych treści i próby interpretacji przedstawionych problemów. Dyskusja ma za zadanie również zachęcić studentów do samodzielnego poszerzenia wiedzy zdobytej na zajęciach.
|
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student zna i wykorzystuje podstawowe koncepcje z zakresu wiedzy o mediach i komunikowaniu oraz strategie komunikacyjne. [MED_1] |
K_W14 [5/5] |
Student zna i potrafi przedstawić zarys historyczny dziejów mediów masowych w Polsce, Europie i na świecie. [MED_2] |
K_W14 [4/5] |
Student potrafi wymienić i opisać znane mu doktryny medialne i rozwiązania normatywne. [MED_3] |
K_W14 [3/5] |
Student potrafi wymienić i omówić znane mu modele komunikowania medialnego. [MED_4] |
K_U13 [4/5] |
Student potrafi analizować i wyjaśniać procesy funkcjonowania mediów masowych. [MED_5] |
K_U13 [5/5] |
Student potrafi analizować treści przekazów medialnych w kontekście zjawisk społecznych. [MED_6] |
K_U14 [5/5] |
Student posiada zdolność do samodzielnego poszerzenia wiedzy zdobytej na zajęciach. [MED_7] |
K_U17 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [MED-1] | 30 |
Problem-based lecture [b01] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Video show [c02] Audio playback / audio drama [c03] Drama performance [c04] Screen presentation [c07] Production exercise – workshop [e02] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] Conceptual work [f03] |
exam |
MED_1 |
practical classes [MED-2] | 15 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating method – staged drama/drama [b06] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Creation/production – creative workshop [e03] Internship [e05] Observation [e06] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] Conceptual work [f03] |
course work |
MED_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] | Activities complementary to the classes | a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |