History of Polish cinema I Field of study: Film and TV Production Management
Programme code: W8-S1OF19.2025

Module name: History of Polish cinema I
Module code: W8-OF-S1-HPK1
Programme code: W8-S1OF19.2025
Semester: winter semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Celem realizacji modułu/modułów jest zaznajomienie studenta z najważniejszymi zjawiskami z zakresu polskiej sztuki i kultury filmowej oraz przemysłu kinematograficznego w ich rozwoju historycznym i uwarunkowaniach społecznych, politycznych i kulturowych okresu powojnia Ośrodkiem kursu historii polskiego kina jest otwarcie przestrzeni dla wszechstronnego obcowania z konkretnymi wybranymi dziełami sztuki filmowej autorstwa najwybitniejszych polskich artystów kina powojennego. Student nabywa umiejętności czytania filmów mierzonej postępującą biegłością w posługiwaniu się kategoriami i regułami języka filmowego, wypracowanymi w kolejnych dekadach rozwoju powojennego kina w Polsce w nieustannej dialektyce konwencji i inwencji, pospolitej ideologii i autorskiego idiomu wypowiedzi filmowej, przy jednoczesnym wskazaniu na znaczenie polskiego kanonu filmowego dla kina w Polsce po przemianie ustrojowej w 1989 roku. Horyzontem kursu historii kina polskiego jest wzbudzenie u studentów głębokiego poczucia przynależności do tradycji polskiego kina, uruchomienie odpowiednich mechanizmów identyfikacji z tą tradycją i zainicjowanie procesu prowadzącego studenta do poczucia odpowiedzialności za jej przyszły kształt.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student jest obeznany z reprezentatywnym wyborem możliwych stylów, wypracowanych poetyk, różnorodnych estetyk i historycznych nurtów polskiej sztuki filmowej okresu powojnia [HPK1_1]
K_W13 [5/5]
Student jest obeznany z twórczością wybitnych artystów polskiego kina, których dokonania należą do kanonu sztuki filmowej w Polsce [HPK1_2]
K_W13 [5/5]
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego analizowania i wartościowania obecnych w historii kina polskiego stereotypów związanych z przemysłowym i komercyjnym charakterem produkcji filmowej oraz jej zależnością od kontekstu ideologicznego w odróżnieniu od autorskiego idiomu wypowiedzi filmowej właściwemu dziełu sztuki filmowej [HPK1_3]
K_W13 [5/5] K_U14 [5/5] K_K03 [5/5]
Student dostrzega rozmaite uwarunkowania oraz funkcje społeczne, polityczne i kulturowe kinematografii polskiej w jej rozwoju po II wojnie światowej oraz potrafi zanalizować ich powiązania z zmianami politycznymi i społecznymi w powojennej Polsce [HPK1_4]
K_W13 [5/5]
Student posiada umiejętność opisu, analizy i interpretacji autorskiej inwencji w użyciu środków wyrazowych języka filmowego i potrafi je zademonstrować na przykładach analizy wybranych filmów wybitnych twórców kina polskiego [HPK1_5]
K_U14 [3/5] K_K02 [3/5]
Student rozumie istotne znaczenie tradycji polskiej sztuki filmowej dla współczesnego kina w Polsce oraz posiada głębokie poczucie przynależności do tejże tradycji [HPK1_6]
K_W13 [5/5] K_U14 [5/5] K_K03 [5/5]
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, odpowiednio wnioskować i argumentować na rzecz przyjętego stanowiska oraz samodzielnie formułować i indywidualnie wyrażać własne idee na piśmie [HPK1_7]
K_U15 [5/5]
Student wykazuje zdolność do samodzielnego pogłębiania wiedzy i weryfikowania własnego stanowiska w oparciu o umiejętność elastycznego i otwartego myślenia nt. różnych modeli rozumienia sztuki filmowej [HPK1_8]
K_U17 [5/5] K_K01 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [HPK1-1] 15 Problem-based lecture [b01] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Video show [c02] 
Audio playback / audio drama [c03] 
Drama performance [c04] 
Screen presentation [c07] 
Production exercise – workshop [e02] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work HPK1_1 HPK1_2 HPK1_3 HPK1_4 HPK1_5 HPK1_6 HPK1_7 HPK1_8
practical classes [HPK1-2] 15 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – staged drama/drama [b06] 
Activating methods: a case study [b07] 
Exhibition [c01] 
Video show [c02] 
Demonstration-imitation [c06] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
Internship [e05] 
Observation [e06] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work HPK1_1 HPK1_2 HPK1_3 HPK1_4 HPK1_5 HPK1_6 HPK1_7 HPK1_8
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] Activities complementary to the classes
a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)