Film interpretation Field of study: Film and TV Production Management
Programme code: W8-S1OF19.2025

Module name: Film interpretation
Module code: W8-OF-S1-AFc
Programme code: W8-S1OF19.2025
Semester: winter semester 2027/2028
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
W ramach modułu student zaznajamia się ze specyfiką i uwarunkowaniami aktu lektury filmu czy też jego interpretacji jako różnej od jego analizowania. W trakcie realizacji modułu student poznaje różne modele sztuki interpretacji funkcjonujące na gruncie współczesnej humanistyki (hermeneutyka, strukturalizm, psychoanaliza…) w zastosowaniu do rozmaitych dziedzin sztuki, w tym zwłaszcza dziedziny filmu. Horyzontem realizacji modułu jest zwiększenie u studenta potencjału kreatywności w podejściu do odbioru dzieła filmowego, wzbudzenie detektywistycznej dociekliwości i podejrzliwości w tropieniu możliwych sensów dzieła, wykształcenie zdolności do przyjmowania postawy niedogmatycznej w podejściu do wymowy dzieła sztuki filmowej.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student posiada podstawową wiedzę nt. pojęcia sztuki interpretacji zwłaszcza w odniesieniu do dziedziny sztuk filmowych, tudzież plastycznych i teatralnych [AFc_1]
K_W12 [2/5] K_W13 [2/5]
Student rozumie różnicę między charakterem i metodami analizy filmu a aktem i właściwościami interpretacji dzieła filmowego [AFc_2]
K_W13 [3/5]
Student wykazuje świadomą i aktywną postawę odbiorczą w stosunku do dzieła filmowego będącego przedmiotem odczytania [AFc_3]
K_U14 [3/5] K_K02 [3/5]
Student nabywa zdolności do dociekliwości, dostrzegania wieloznaczności w tekście filmowym i wykazywania elastyczności w podejściu do stawianych hipotez interpretacyjnych oraz cech twórczego myślenia [AFc_4]
K_K02 [3/5] K_K03 [3/5] K_K07 [3/5]
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, wyciągać prawidłowe wnioski i argumentować na rzecz przyjętego stanowiska oraz samodzielnie formułować i indywidualnie wyrażać własne idee na piśmie [AFc_5]
K_U15 [5/5]
Student wykazuje zdolność do samodzielnego pogłębiania wiedzy, rozszerzania horyzontów poznawczych i weryfikowania własnego stanowiska w oparciu o umiejętność elastycznego i otwartego myślenia nt. różnych modeli i możliwości interpretacji dzieła sztuki filmowej [AFc_6]
K_U17 [5/5] K_K01 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [AFc-1] 30 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – staged drama/drama [b06] 
Activating methods: a case study [b07] 
Exhibition [c01] 
Video show [c02] 
Demonstration-imitation [c06] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
Internship [e05] 
Observation [e06] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work AFc_1 AFc_2 AFc_3 AFc_4 AFc_5 AFc_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Publication of a work/presentation of an activity, also beyond the walls of the University [e02] Activities complementary to the classes
a set of activities carried out to disseminate (out of class) the effects of scholarly research, artistic, creative, project, construction, experimental work, etc., in the form of a classic presentation, exhibition, concert, projection, poster presentation, media mediated publication, in the digital form and as part of other activities; dissemination using various forms and tools
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)