Wstęp do analizy danych chemicznych
Field of study: Chemistry
Programme code: W4-S1CH19.2025

Module name: | Wstęp do analizy danych chemicznych |
---|---|
Module code: | W4-CH-S1-1-WADC |
Programme code: | W4-S1CH19.2025 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Celem przedmiotu jest nabycie przez osoby studiujące podstawowych kompetencji w zakresie przetwarzania i analizy danych doświadczalnych z obszaru nauk przyrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań w chemii. Osoby studiujące zapoznają się z wybranym środowiskiem obliczeniowym (np. R, Matlab, Python) oraz uczą się przekształcać dane, obliczać miary statystyczne, tworzyć wizualizacje i raportować wyniki zgodnie z zasadami dobrej praktyki naukowej.
Równocześnie zajęcia mają na celu rozwinięcie podstawowych umiejętności programowania – takich jak tworzenie prostych skryptów, korzystanie z konstrukcji sterujących i funkcji – w kontekście pracy z danymi naukowymi. Kształcone są także umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, pracy z kodem oraz prezentacji wyników analiz w formie czytelnej i przejrzystej. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Zna pojęcia związane z przetwarzaniem i analizą danych liczbowych, w szczególności w kontekście danych eksperymentalnych w chemii. [W4-CH-S1-1-WADC_01] |
CH_W01 [4/5] |
Rozumie strukturę i składnię prostych poleceń oraz skryptów w wybranym środowisku obliczeniowym. [W4-CH-S1-1-WADC_02] |
CH_W05 [3/5] |
Zna podstawowe konstrukcje programistyczne (zmienne, instrukcje warunkowe, pętle, funkcje) stosowane w analizie danych. [W4-CH-S1-1-WADC_03] |
CH_W05 [4/5] |
Potrafi zaimportować dane z różnych źródeł (np. plik CSV, Excel) do wybranego środowiska obliczeniowego (np. Python, R) i przeprowadzić ich wstępne przekształcenie. [W4-CH-S1-1-WADC_04] |
CH_U05 [4/5] |
Potrafi napisać prosty skrypt w wybranym środowisku obliczeniowym, który wykonuje podstawowe operacje na danych, takie jak obliczenia statystyczne i generowanie wykresów. [W4-CH-S1-1-WADC_05] |
CH_U05 [4/5] |
Potrafi dokumentować i prezentować wyniki analizy danych w sposób czytelny i zgodny z zasadami pracy naukowej (np. tworzenie raportów). [W4-CH-S1-1-WADC_06] |
CH_U06 [4/5] |
Wykazuje gotowość do systematycznego rozwijania umiejętności programowania i analizy danych w celu lepszego zrozumienia zjawisk chemicznych. [W4-CH-S1-1-WADC_07] |
CH_K01 [5/5] |
Potrafi współpracować z innymi przy realizacji prostych projektów analitycznych z wykorzystaniem narzędzi programistycznych. [W4-CH-S1-1-WADC_08] |
CH_K02 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
laboratory classes [W4-CH-S1-1-WADC_sf_1] | 30 |
Activating methods: a case study [b07] Working with another teaching tool [d03] Laboratory exercise / experiment [e01] |
course work |
W4-CH-S1-1-WADC_01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |