Chemical Technology
Field of study: Chemistry
Programme code: W4-S1CH19.2025

Module name: | Chemical Technology |
---|---|
Module code: | W4-CH-S1-5-TC |
Programme code: | W4-S1CH19.2025 |
Semester: | winter semester 2027/2028 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 7 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł Technologia chemiczna ma za zadanie zapoznać studentów z rolą i znaczeniem technologii chemicznej, otrzymywaniem związków chemicznych w dużej skali i ich właściwościami, kinetyką procesów chemicznych (homogenicznych, heterogenicznych, katalitycznych), reaktorami chemicznymi, zasadami technologicznymi oraz organizacją procesów w skali przemysłowej. Studenci zapoznają się z zagadnieniami szeroko rozumianej technologii organicznej i nieorganicznej. W szczególności zakres przedmiotu obejmuje wybrane elementy dotyczące surowców i procesów w technologii chemicznej oraz poznanie budowy, właściwości i technologii materiałów metalicznych, polimerowych, ceramicznych i kompozytów oraz ich zastosowań w różnych dziedzinach techniki. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Ma wiedzę z zakresu podstawowych pojęć technologii chemicznej. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego pogłębiania swojej wiedzy. [W4-CH-S1-5-TC_01] |
CH_W01 [5/5] |
Potrafi współdziałać i pracować w grupie. Pamięta o przestrzeganiu właściwych zasad pracy z chemikaliami oraz odpowiada za bezpieczeństwo pracy swojej i innych. [W4-CH-S1-5-TC_02] |
CH_U08 [5/5] |
Zna budowę materiałów metalicznych, polimerowych, ceramicznych i kompozytowych oraz ich zastosowania. [W4-CH-S1-5-TC_03] |
CH_W04 [4/5] |
Potrafi znaleźć korelację między składem chemicznym, strukturą, technologią i właściwościami materiałów. [W4-CH-S1-5-TC_04] |
CH_W04 [5/5] |
Potrafi określić budowę i właściwości oraz zaproponować fizykochemiczne metody badań materiałów. [W4-CH-S1-5-TC_05] |
CH_W03 [4/5] |
Potrafi przeprowadzić syntezę prostych materiałów polimerowych i nieorganicznych. [W4-CH-S1-5-TC_06] |
CH_U02 [5/5] |
Zna podstawowe surowce pierwotne i wtórne, syntezy oparte na tych surowcach oraz ich przemysłowe zastosowanie. [W4-CH-S1-5-TC_07] |
CH_W04 [4/5] |
Zna główne procesy chemiczne, ich podział oraz metody analizy związków chemicznych. Potrafi dobrać katalizatory do określonych typów reakcji oraz przeprowadzić proste syntezy. [W4-CH-S1-5-TC_08] |
CH_W03 [4/5] |
Umie zinterpretować pojęcia związane z równowagą procesów chemicznych, ich mechaniką i kinetyką oraz wykorzystać tą wiedzę w praktyce. [W4-CH-S1-5-TC_09] |
CH_U01 [5/5] |
Zna sposoby otrzymywania substancji organicznych i nieorganicznych. [W4-CH-S1-5-TC_10] |
CH_W02 [3/5] |
Potrafi zaproponować reaktory chemiczne do procesów chemicznych. [W4-CH-S1-5-TC_11] |
CH_W04 [3/5] |
Ocenia zasady i realizację procesów chemicznych i technologicznych w skali przemysłowej. [W4-CH-S1-5-TC_12] |
CH_W04 [3/5] |
Zna procesy homogeniczne i heterogeniczne występujące w procesach technologicznych. [W4-CH-S1-5-TC_13] |
CH_W04 [4/5] |
Opracowuje sprawozdania z przeprowadzonych ćwiczeń. Potrafi korzystać z literatury uzupełniającej. [W4-CH-S1-5-TC_14] |
CH_U06 [5/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [W4-CH-S1-5-TC_fs_1] | 30 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Description [a03] Lecture-speech [a04] Problem-based lecture [b01] Lecture-discussion [b02] Activating methods: a case study [b07] Screen presentation [c07] Working with a computer [d01] Working with another teaching tool [d03] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] |
exam |
W4-CH-S1-5-TC_01 |
discussion classes [W4-CH-S1-5-TC_fs_2] | 15 |
Description [a03] Lecture-speech [a04] Problem-based lecture [b01] Lecture-discussion [b02] Activating methods: a case study [b07] Activating method – peer learning [b08] Activating method – flipped classroom [b09] Screen presentation [c07] Working with a computer [d01] Working with another teaching tool [d03] Practice-as-research [e08] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] |
course work |
W4-CH-S1-5-TC_01 |
laboratory classes [W4-CH-S1-5-TC_fs_3] | 45 |
Activating methods: a case study [b07] Activating method – peer learning [b08] Activating method – flipped classroom [b09] Demonstration-imitation [c06] Working with another teaching tool [d03] Laboratory exercise / experiment [e01] Observation [e06] Practice-as-research [e08] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] |
course work |
W4-CH-S1-5-TC_01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |