Organic chemistry Field of study: Chemistry
Programme code: W4-S1CH19.2025

Module name: Organic chemistry
Module code: W4-CH-S1-3-CO
Programme code: W4-S1CH19.2025
Semester: winter semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 10
Purpose and description of the content of education:
Moduł Chemia organiczna stanowi fundamentalną część programu nauczania. Jest on zaprojektowany w celu zapoznania studentów z podstawowymi zasadami i konceptami związanymi z chemią organiczną, która jest gałęzią chemii zajmującą się badaniem związków organicznych, ich strukturą, właściwościami, reakcjami i zastosowaniami. Podczas kursu studenci będą mieli możliwość zgłębienia kluczowych zagadnień związanych z budową i strukturą związków organicznych, jak również zasadami ich reaktywności i przemian chemicznych. Będą uczyć się o różnych klasach związków organicznych, takich jak węglowodory, alkohole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, aminy, estry i wiele innych. Podejmą się badania reakcji organicznych, mechanizmów reakcji oraz metod syntezy i analizy związków organicznych. W ramach laboratorium z chemii organicznej studenci będą mieli możliwość zapoznania się z różnorodnymi zestawami szklanymi oraz ich zastosowaniami i ograniczeniami w syntezie organicznej. Zestawy szklane, takie jak kolby, probówki, chłodnice, czy aparatura destylacyjna, stanowią nieodłączne narzędzia w pracy organicznego syntetyka. Studenci będą uczyć się o odpowiednim doborze i manipulacji zestawami szklanymi, a także o ich roli w reakcjach chemicznych, destylacji, czy oczyszczaniu związków organicznych. Będą również poznawać ograniczenia techniczne i bezpieczeństwo związane z używaniem zestawów szklanych w laboratorium. To umożliwi studentom rozwinięcie praktycznych umiejętności w syntezie organicznej oraz świadome i odpowiedzialne korzystanie z narzędzi laboratoryjnych. W laboratorium z chemii organicznej studenci będą korzystać z technik takich jak chromatografia cienkowarstwowa (TLC) do separacji i identyfikacji związków, pomiaru temperatury topnienia do określania zakresu temperatury, w jakim związek przechodzi z fazy stałej do ciekłej, oraz spektroskopii NMR do analizy struktury związków na podstawie sygnałów rezonansowych jąder atomowych. Ponadto, podczas studiów w zakresie chemii organicznej, studenci będą rozwijać umiejętność rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w kontekście chemii organicznej. Będą analizować i oceniać reakcje chemiczne, przewidywać produkty reakcji oraz planować i projektować syntezę organiczną. Przedmiot "Chemia organiczna" zapewnia solidne podstawy w tej dziedzinie, umożliwiając studentom rozwinięcie umiejętności analitycznych, myślenia krytycznego oraz zdobycie praktycznego doświadczenia w laboratorium. Jest on niezbędny dla przyszłych chemików, którzy planują kontynuować karierę w dziedzinie chemii organicznej, syntezy organicznej, farmacji, biotechnologii czy innych pokrewnych dziedzinach.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć, teorii i zasad związanych z chemią organiczną. Rozumie strukturę cząsteczek organicznych, nazewnictwo, reakcje chemiczne, mechanizmy reakcji, właściwości i zastosowania organicznych związków chemicznych. [W4-CH-S1-3-CO_01]
CH_W02 [1/5]
Potrafi zsyntetyzować różnego rodzaju związki organiczne, wykonywać techniki laboratoryjne związane z chemią organiczną, takie jak przygotowywanie roztworów i mieszanin reakcyjnych, rozdział mieszanin, destylację, krystalizację, ekstrakcję, chromatografię, pomiar temperatury topnienia związków, przygotowanie próbek do analizy NMR. Potrafi stosować sprzęt laboratoryjny, zestawy szklane, korzystać z urządzeń laboratoryjnych oraz interpretować wyniki eksperymentów. [W4-CH-S1-3-CO_02]
CH_U02 [2/5]
Potrafi krytycznie oceniać i analizować problemy oraz informacje związane z chemią organiczną w oparciu o poznane pojęcia i prawa, oceniać źródła danych, wyciągać wnioski na podstawie zebranych informacji, identyfikować błędy i niedoskonałości w eksperymentach i wynikach. [W4-CH-S1-3-CO_03]
CH_U01 [2/5]
Umie przekazywać wyniki swoich badań i eksperymentów w sposób jasny i zrozumiały, zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej. Powinien umieć sporządzać raporty naukowe, prezentować wyniki eksperymentów i argumentować swoje wnioski. [W4-CH-S1-3-CO_04]
CH_U06 [2/5]
Ma świadomość zasad etyki zawodowej związanej z pracą w dziedzinie chemii organicznej, włączając w to uczciwość intelektualną, odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i innych oraz ochronę środowiska. [W4-CH-S1-3-CO_05]
CH_K03 [1/5]
Na podstawie specjalistycznej literatury, baz danych oraz informacji z różnych źródeł, samodzielnie zgłębia wybrane zagadnienia z chemii organicznej i identyfikuje kierunki dalszego rozwoju swojej wiedzy. Wykorzystuje interdyscyplinarne podejście, oparte na krytycznym wnioskowaniu, w celu rozwiązywania problemów badawczych. [W4-CH-S1-3-CO_06]
CH_U09 [2/5] CH_K01 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [W4-CH-S1-3-CO_fs_1] 40 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Lecture-discussion [b02] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Working with another teaching tool [d03] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
exam W4-CH-S1-3-CO_01 W4-CH-S1-3-CO_03 W4-CH-S1-3-CO_05 W4-CH-S1-3-CO_06
discussion classes [W4-CH-S1-3-CO_fs_2] 30 Activating method – seminar / proseminar [b05] 
Activating method – peer learning [b08] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Working with another teaching tool [d03] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
course work W4-CH-S1-3-CO_01 W4-CH-S1-3-CO_03 W4-CH-S1-3-CO_06
laboratory classes [W4-CH-S1-3-CO_fs_3] 90 Activating method – seminar / proseminar [b05] 
Activating method – peer learning [b08] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
Demonstration-imitation [c06] 
Working with a computer [d01] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Working with another teaching tool [d03] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
Production exercise – workshop [e02] 
Project scheduling [e04] 
Observation [e06] 
Practice-as-research [e08] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work W4-CH-S1-3-CO_01 W4-CH-S1-3-CO_02 W4-CH-S1-3-CO_03 W4-CH-S1-3-CO_04 W4-CH-S1-3-CO_05 W4-CH-S1-3-CO_06
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)