Chemia fizyczna Kierunek studiów: Chemia
Kod programu: W4-S1CH19.2025

Nazwa modułu: Chemia fizyczna
Kod modułu: W4-CH-S1-4-CF
Kod programu: W4-S1CH19.2025
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 11
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Chemia fizyczna ma za zadanie ukazanie chemii fizycznej jako dyscypliny opisującej podstawowe prawa przyrody oraz związki i zależności wykorzystywane w innych dziedzinach chemii. Jest to kurs podstawowy oparty na podejściu termodynamicznym. Celem kursu jest zwrócenie uwagi na relacje pomiędzy zjawiskami oraz właściwościami fizykochemicznymi materii a ich opisem matematycznym oraz zapoznanie studentów z charakterystycznym dla chemii fizycznej wnioskowaniem opartym na mocnym fundamencie empirycznym i modelach fizycznych. Po ukończeniu kursu student zna podstawowe pojęcia i prawa fizykochemiczne, wynikające z zasad termodynamiki. Dostrzega fundamenty fizykochemiczne w innych gałęziach chemii. Umie rozwiązywać problemy i zadania korzystając z pojęć z zakresu chemii fizycznej. Potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym do wyznaczania wybranych wielkości fizykochemicznych. Zna podstawy rachunku błędów i statystyki matematycznej jako metod pozwalających ocenić wiarygodność wyników.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Potrafi objaśnić pojęcia z chemii fizycznej. [W4-CH-S1-4-CF_01]
CH_W01 [5/5]
Jest świadom poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. [W4-CH-S1-4-CF_02]
CH_K01 [3/5]
Zna zasady termodynamiki i wynikające z nich podstawowe relacje dotyczące procesów równowagowych z zakresu statyki chemicznej, zagadnienia z zakresu przemian fazowych, elektrochemii, kinetyki. [W4-CH-S1-4-CF_03]
CH_W01 [4/5]
Zna podstawowe metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii fizycznej i opracowywania wyników eksperymentalnych oraz potrafi wyliczyć przykłady zastosowań tychże metod w chemii fizycznej. [W4-CH-S1-4-CF_04]
CH_W05 [4/5]
Rozwiązuje podstawowe zadania rachunkowe z chemii fizycznej dotyczące procesów równowagowych. [W4-CH-S1-4-CF_05]
CH_U01 [5/5]
Potrafi zaproponować metodę wyznaczenia określonej wielkości fizykochemicznej substancji. [W4-CH-S1-4-CF_06]
CH_U08 [4/5]
Potrafi zbudować prosty zestaw do pomiaru wielkości fizykochemicznych wykorzystując standardowy sprzęt dostępny w laboratorium. [W4-CH-S1-4-CF_07]
CH_U08 [5/5]
Opracowuje sprawozdania z zakresu chemii fizycznej w wykorzystaniem rachunku błędów i statystyki matematycznej jako metod pozwalających ocenić wiarygodność uzyskanych wyników. [W4-CH-S1-4-CF_08]
CH_U05 [5/5] CH_U06 [5/5]
W dyskusji używa języka naukowego, typowego dla nauk chemicznych. [W4-CH-S1-4-CF_09]
CH_U01 [4/5]
Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową oraz za bezpieczeństwo. [W4-CH-S1-4-CF_10]
CH_K03 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W4-CH-S1-4-CF_fs_1] 45 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin W4-CH-S1-4-CF_01 W4-CH-S1-4-CF_02 W4-CH-S1-4-CF_03 W4-CH-S1-4-CF_06 W4-CH-S1-4-CF_09
konwersatorium [W4-CH-S1-4-CF_fs_2] 45 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W4-CH-S1-4-CF_01 W4-CH-S1-4-CF_02 W4-CH-S1-4-CF_03 W4-CH-S1-4-CF_05 W4-CH-S1-4-CF_09 W4-CH-S1-4-CF_10
laboratorium [W4-CH-S1-4-CF_fs_3] 75 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Praktyka badawcza [e08] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W4-CH-S1-4-CF_01 W4-CH-S1-4-CF_02 W4-CH-S1-4-CF_03 W4-CH-S1-4-CF_04 W4-CH-S1-4-CF_06 W4-CH-S1-4-CF_07 W4-CH-S1-4-CF_08 W4-CH-S1-4-CF_09 W4-CH-S1-4-CF_10
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)