Civilizations of the ancient world Field of study: Historical Tourism
Programme code: W1-S1TH19.2025

Module name: Civilizations of the ancient world
Module code: W1-TH-S1-CSS
Programme code: W1-S1TH19.2025
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Opis Celem realizacji modułu jest nabycie przez uczestnika wiedzy i umiejętności powiązanych tematycznie z zagadnieniami cywilizacji starożytności, przydatnych do wykonywania zawodu związanego z turystyką historyczną
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zaawansowanym stopniu zna i rozumie: wybrane fakty, procesy i zjawiska historyczne oraz terminologię historyczną z zakresu powszechnej historii starożytnej, przydatną w turystyce historycznej [CŚS_1]
THI1_W01 [3/5]
Posiada uporządkowaną wybraną wiedzę szczegółową z zakresu powszechnej historii starożytności, przydatną do wykonywania zadań związanych z turystyką historyczną [CŚS_2]
THI1_W02 [3/5]
Zna i rozumie wybrane metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka starożytności [CŚS_3]
THI1_W03 [3/5]
Zna i rozumie wpływ powszechnej historii starożytnej na fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji [CŚS_4]
THI1_W04 [3/5]
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu powszechnej historii starożytnej: formułuje i rozwiązuje typowe problemy oraz wykonuje zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobiera źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadza krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobiera i stosuje metody i narzędzia, w tym techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka starożytności [CŚS_5]
THI1_U01 [3/5]
Potrafi budować wypowiedzi z użyciem terminologii charakterystycznej dla powszechnej historii starożytnej, m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska [CŚS_6]
THI1_U02 [3/5]
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu powszechnej historii starożytnej [CŚS_7]
THI1_K01 [3/5]
rozumie i respektuje znaczenie wiedzy o starożytności w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu [CŚS_8]
THI1_K02 [3/5]
Jest przygotowany w zakresie wiedzy i umiejętności (m.in. popularyzacji) z zakresu powszechnej historii starożytnej do pełnienia wybranego zawodu związanego z turystyką historyczną [CŚS_9]
THI1_K04 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [w1-TH-S1-CSS_C] 30 Activating method – discussion / debate [b04] 
Working with another teaching tool [d03] 
course work CŚS_1 CŚS_2 CŚS_3 CŚS_4 CŚS_5 CŚS_6 CŚS_7 CŚS_8 CŚS_9
lecture [W1-TH-S1-CSS_W] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
exam CŚS_1 CŚS_2 CŚS_3 CŚS_4 CŚS_5 CŚS_6 CŚS_7 CŚS_8 CŚS_9
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)