Programming of Artificial Intelligence Algorithms
Field of study: Data Science and Artificial Intelligence
Programme code: W4-S1DS25.2025

Module name: | Programming of Artificial Intelligence Algorithms |
---|---|
Module code: | W4_DSAI_S1_PASzIn |
Programme code: | W4-S1DS25.2025 |
Semester: | summer semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest dostarczenie studentom zaawansowanych umiejętności programistycznych. Studenci zdobędą wiedzę na temat różnych paradygmatów programowania, narzędzi oraz praktyk, które pozwolą im efektywnie projektować, tworzyć i optymalizować aplikacje. Moduł ma na celu przygotowanie studentów do pracy w zespołach programistycznych oraz do rozwijania innowacyjnych rozwiązań w dynamicznie rozwijającym się świecie technologii informacyjnych. W ramach treści realizowanych studenci zapoznają się z zaawansowanymi paradygmatami programowania, zdobędą wiedzę na temat zarządzania pamięcią i współbieżności w programowaniu. W kontekście struktury danych i algorytmów, studenci nauczą się implementować oraz analizować złożone struktury, co pomoże im efektywnie rozwiązywać problemowe zadania programistyczne. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
współpracuje w zespole programistycznym, dzieląc się wiedzą oraz wsparciem w rozwiązywaniu problemów i tworzeniu projektów programistycznych. [K01] |
DSAI_1S_U09 [3/5] |
wykazuje się odpowiedzialnością za jakość kodu, w tym dbałością o dokumentację oraz przestrzeganie standardów programistycznych w swoich projektach. [K02] |
DSAI_1S_K03 [2/5] |
dostrzega znaczenie ciągłego uczenia się oraz samodoskonalenia się w obszarze nowoczesnych technik programowania oraz aktualnych trendów w branży IT [K03] |
DSAI_1S_U10 [3/5] |
potrafi wykorzystać zaawansowane techniki programowania do tworzenia i optymalizacji aplikacji, w tym debugowania, testowania oraz analizy wydajności kodu [U01] |
DSAI_1S_U02 [3/5] |
umie projektować oraz implementować złożone struktury danych i algorytmy, dostosowując je do wymagań oraz charakterystyki problemów programistycznych. [U02] |
DSAI_1S_U02 [3/5] |
potrafi efektywnie korzystać z narzędzi i środowisk programistycznych, takich jak systemy kontroli wersji i środowiska IDE, w celu poprawy jakości wytwarzanego oprogramowania. [U03] |
DSAI_1S_U02 [3/5] |
posiada zaawansowaną wiedzę na temat paradygmatów programowania, w tym programowania obiektowego, funkcyjnego oraz reaktywnego, i potrafi zdefiniować ich kluczowe elementy. [W01] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
zna zasady projektowania oprogramowania, w tym wzorce projektowe, oraz potrafi je zastosować w tworzeniu efektywnych i skalowalnych aplikacji. [W02] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
rozumie koncepcje zarządzania pamięcią oraz współbieżności w programowaniu, w tym mechanizmy synchronizacji i zarządzania wątkami. [W03] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
laboratory classes [fs_01] | 45 |
Description [a03] Explanation/clarification [a05] Working with a computer [d01] Laboratory exercise / experiment [e01] |
course work |
K01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] | Consulting the curriculum and the organization of classes | consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc. |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |