Mathematical statistics Field of study: Data Science and Artificial Intelligence
Programme code: W4-S1DS25.2025

Module name: Mathematical statistics
Module code: W4_DSAI_S1_SMat
Programme code: W4-S1DS25.2025
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 5
Purpose and description of the content of education:
Celem przedmiotu Statystyka matematyczna jest zapoznanie uczestników z kluczowymi pojęciami i metodami statystyki matematycznej, wykorzystywanymi w analizie danych. Ponadto, osoby studiujące uczą się przeprowadzać badanie danych statystycznych za pomocą poznanych metod i z zastosowaniem narzędzi informatycznych. Przedmiot ma na celu również rozwijanie umiejętności praktycznego stosowania metod statystyki matematycznej w kontekście rzeczywistych problemów badawczych. Przewiduje się realizację następujących treści kształcenia. 1. Najważniejsze rozkłady wykorzystywane w statystyce. 2. Model statystyczny i statystyki. 3. Estymacja punktowa i przedziałowa. Przedziały ufności dla wartości średniej, wariancji i wskaźnika struktury. Wyznaczanie niezbędnej liczby pomiarów do próby. 4. Testowanie hipotez statystycznych. Hipotezy dotyczące wartości średniej, wariancji i wskaźnika struktury. 5. Model regresji liniowej: estymacja, przedziały ufności oraz testowanie hipotez statystycznych dla parametrów modelu. 6. Model regresji wielorakiej: estymacja, przedziały ufności oraz testowanie hipotez statystycznych dla parametrów modelu.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Ma świadomość znaczenia wiedzy statystycznej w analizie i interpretacji danych oraz docenia jej rolę w rozwiązywaniu problemów praktycznych. [K01]
DSAI_1S_K01 [3/5]
Potrafi dobrać i zastosować odpowiednie metody statystyki matematycznej do analizy danych statystycznych, w tym estymacji i testowania hipotez. [U01]
DSAI_1S_U01 [4/5]
Umie korzystać z narzędzi informatycznych do przeprowadzania obliczeń statystycznych oraz interpretacji wyników. [U02]
DSAI_1S_U03 [3/5]
Zna i rozumie specjalistyczne pojęcia oraz najważniejsze rozkłady wykorzystywane w statystyce matematycznej, a także ma wiedzę na temat metod estymacji punktowej i przedziałowej oraz testowania hipotez statystycznych dla najważniejszych parametrów populacji. [W01]
DSAI_1S_W01 [4/5]
Zna założenia oraz zastosowania modeli regresji liniowej i wielorakiej. [W02]
DSAI_1S_W05 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [fs_01] 30 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
Individual work with a text [f02] 
exam W01 W02
laboratory classes [fs_02] 30 Working with a computer [d01] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
course work K01 U01 U02
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)