Linear Algebra and Geometry
Field of study: Data Science and Artificial Intelligence
Programme code: W4-S1DS25.2025

Module name: | Linear Algebra and Geometry |
---|---|
Module code: | W4_DSAI_S1_ALG |
Programme code: | W4-S1DS25.2025 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 5 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest zdobycie przez studiującego wiedzy i umiejętności z zakresu algebry liniowej i podstaw geometrii. W czasie zajęć będą poruszane zagadnienia dotyczące m.in. podstawowych struktur algebraicznych takich, jak grupy, pierścienie czy ciała, arytmetyki modularnej czy liczb zespolonych. Ważną częścią zajęć będzie zapoznanie się z pojęciem macierzy, przedstawienie ich kluczowych własności oraz operacji, jakie można na nich wykonywać. W szczególności zostanie zaprezentowane, w jaki sposób obliczać wyznacznik i rząd macierzy, by nastęnie zastosować tę wiedzę np. w rozwiązywaniu układów równań metodą Gaussa czy Cramera czy w geometrii przy badaniu wzajemnego położenia prostych czy płaszczyzn. Ponadto studenci poznają istotne zagadnienie algebry liniowej, czyli w jaki sposób wyznaczać bazy i wymiary podprzestrzeni liniowych.
|
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Dostrzega znaczenie algebry liniowej i geometrii jako narzędzi wspomagających rozwiązywanie problemów w data science i sztucznej inteligencji, rozumie znaczenie dalszego pogłębiania wiedzy oraz jest gotów do korzystania ze wsparcia ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązywaniu problemów [K01] |
DSAI_1S_K01 [3/5] |
Potrafi rozwiązywać układy równań liniowych metodą Gaussa i Cramera [U01] |
DSAI_1S_U01 [3/5] |
Potrafi obliczać wyznaczniki i rzędy macierzy [U02] |
DSAI_1S_U01 [3/5] |
Potrafi stosować rząd i wyznacznik macierzy w geometrii [U03] |
DSAI_1S_U01 [3/5] |
Potrafi wyznaczać bazy i wymiary podprzestrzeni [U04] |
DSAI_1S_U01 [3/5] |
Zna i rozumie podstawowe pojęcia algebry liniiowej i geometrii [W01] |
DSAI_1S_W01 [3/5] |
Zna podstawowe struktury algebraiczne [W02] |
DSAI_1S_W01 [3/5] |
Zna podstawowe własności dotyczące macierzy i operacji na nich [W03] |
DSAI_1S_W01 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
discussion classes [fs_01] | 60 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – peer learning [b08] Reconstruction / reproduction [d04] Laboratory exercise / experiment [e01] |
course work |
K01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |