Teaching Module 6: Counseling Methods and Approaches in the Work of a Psychologist Teacher 2
Field of study: Psychology
Programme code: W3-SMPS19.2025

Module name: | Teaching Module 6: Counseling Methods and Approaches in the Work of a Psychologist Teacher 2 |
---|---|
Module code: | W3-PS-N6 |
Programme code: | W3-SMPS19.2025 |
Semester: | summer semester 2029/2030 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest wyposażenie studentek i studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje metodyczne przydatne w pracy nauczyciela psychologa w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych placówkach oświatowych.
Moduł realizowany zgodnie z obowiązującymi przepisami w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Jest gotów do nawiązywania skutecznego dialogu z uczniem, jego rodzicami lub opiekunami na temat rozwoju ucznia, a także podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej [PS_M2_K_1] |
PS_KN_K02 [3/5] |
Jest gotów do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska, w tym poprzez popularyzację wiedzy psychologicznej [PS_M2_K_2] |
PS_KN_K03 [3/5] |
Potrafi diagnozować sytuacje wychowawcze [PS_M2_U_1] |
PS_KN_U01 [3/5] |
Potrafi diagnozować potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów, zaburzenia i trudności w uczeniu się oraz ich źródła [PS_M2_U_2] |
PS_KN_U01 [3/5] |
Potrafi wspomagać rodziców lub opiekunów i nauczycieli w działaniach wychowawczych [PS_M2_U_3] |
PS_KN_U05 [3/5] |
Potrafi wspierać uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania [PS_M2_U_4] |
PS_KN_U03 [3/5] |
Potrafi wspierać proces nauczania-uczenia się uczniów w oparciu o wiedzę w zakresie prawidłowości i metod efektywnego uczenia się [PS_M2_U_5] |
PS_KN_U06 [3/5] |
Potrafi interweniować w sytuacjach konfliktowych (prowadzić mediację) i kryzysowych (podjąć interwencję kryzysową) [PS_M2_U_6] |
PS_KN_U12 [2/5] |
Zna i rozumie rolę monitorowania procesu dydaktyczno-wychowawczego realizowanego w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty; zasady dokonywania diagnozy sytuacji wychowawczych i sposoby zapobiegania błędom wychowawczym oraz korygowania negatywnych skutków oddziaływań wychowawczych [PS_M2_W_1] |
PS_KN_W04 [3/5] |
Zna i rozumie organizację wsparcia dzieci lub uczniów w przedszkolach, szkołach lub placówkach systemu oświaty, zasady projektowania, koordynacji, realizacji oraz ewaluacji działań pomocowych [PS_M2_W_2] |
PS_KN_W06 [4/5] |
Zna i rozumie rolę diagnozy zespołu klasowego (strukturę grupy, obraz relacji i pozycji uczniów w grupie) i zasady dokonywania diagnozy potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, zaburzeń oraz trudności i ich źródeł; zagadnienia diagnozy pozytywnej ucznia (właściwości psychicznych i elementów środowiska mających korzystne znaczenie dla dziecka) i diagnozy negatywnej ucznia (opóźnienia, zaburzenia i nieprawidłowości rozwoju); sposób opracowywania opinii psychologicznych i formułowania zaleceń [PS_M2_W_3] |
PS_KN_W07 [4/5] |
Zna i rozumie poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne: zasady dokonywania diagnozy, opiniowania i orzekania, doradztwo edukacyjno-zawodowe oraz zasady współpracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty z poradnią psychologiczno - pedagogiczną [PS_M2_W_4] |
PS_KN_W05 [2/5] |
Zna i rozumie znaczenie wspomagania pracy wychowawczej nauczycieli: sposoby współpracy psychologa z nauczycielami, potrzebę kształtowania środowiska sprzyjającego harmonijnemu rozwojowi uczniów, model pracy psychologa z zespołem klasowym oraz integrowanie zespołu klasowego; sposób pracy indywidualnej psychologa z dzieckiem, uczniem lub wychowankiem, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się oraz techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem [PS_M2_W_5] |
PS_KN_W06 [2/5] |
Zna i rozumie znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka oraz etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej [PS_M2_W_6] |
PS_KN_W03 [2/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [1] | 30 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Description [a03] Screen presentation [c07] |
exam |
PS_M2_W_1 |
practical classes [2] | 30 |
Activating methods: a case study [b07] Activating method – peer learning [b08] Laboratory exercise / experiment [e01] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] |
course work |
PS_M2_K_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |