Teaching Module 5: Counseling Methods and Approaches in the Work of a Psychologist Teacher 1
Field of study: Psychology
Programme code: W3-SMPS19.2025

Module name: | Teaching Module 5: Counseling Methods and Approaches in the Work of a Psychologist Teacher 1 |
---|---|
Module code: | W3-PS-N5 |
Programme code: | W3-SMPS19.2025 |
Semester: | winter semester 2029/2030 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest wyposażenie studentek i studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje metodyczne przydatne w pracy nauczyciela psychologa w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych placówkach oświatowych.
Moduł realizowany zgodnie z obowiązującymi przepisami w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Jest gotów do podejmowania współpracy z różnymi podmiotami w środowisku ucznia na rzecz jego rozwoju w tym do projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji [PS_M1_K_1] |
PS_KN_K02 [2/5] |
Jest gotów do pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról oraz do współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej, a także popularyzacji w tych środowiskach wiedzy psychologicznej [PS_M1_K_2] |
PS_KN_K05 [3/5] |
Potrafi wspomagać dzieci lub uczniów w adaptacji do przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty [PS_M1_U_1] |
PS_KN_U07 [3/5] |
Potrafi promować zdrowy styl życia uczniów oraz rozwój i zdrowie psychiczne (kształtować odporność emocjonalną, prowadzić treningi interpersonalne, radzenia sobie ze stresem i zarządzania własnymi emocjami) [PS_M1_U_2] |
PS_KN_U04 [3/5] |
Potrafi działać na rzecz profilaktyki uzależnień, zapobiegania zjawiskom dyskryminacji, agresji i przemocy [PS_M1_U_3] |
PS_KN_U01 [3/5] |
Potrafi wspomagać rodziców lub opiekunów i nauczycieli w działaniach wychowawczych [PS_M1_U_4] |
PS_KN_U05 [3/5] |
Zna i rozumie rolę, zadania i funkcje psychologa w przedszkolu, szkole i placówce systemu oświaty oraz jego prawa i obowiązki [PS_M1_W_1] |
PS_KN_W02 [2/5] |
Zna i rozumie problematykę rozwoju dziecka w kontekście edukacji oraz metody zastosowania wiedzy psychologicznej w działaniach dydaktyczno-wychowawczych [PS_M1_W_2] |
PS_KN_W02 [3/5] |
Zna i rozumie rolę wspierania rozwoju dziecka lub ucznia: wspomaganie rozwoju kompetencji społecznych i komunikacyjnych oraz sposoby wspierania rozwoju społeczno- -moralnego, emocjonalnego i samoregulacji, znaczenie wspomagania uczniów w adaptacji do przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz konieczność wspierania uczniów lub wychowanków w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania [PS_M1_W_3] |
PS_KN_W03 [3/5] |
Zna i rozumie problematykę animowania działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem ucznia; potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, motywacji do uczenia się i nawyków systematycznego uczenia się, stymulowania samodzielnej pracy dziecka lub ucznia w kontekście uczenia się przez całe życie, rozwijania ciekawości, aktywności, samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, a także umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia lub wychowanka do samokształcenia [PS_M1_W_4] |
PS_KN_W03 [3/5] |
Zna i rozumie rolę profilaktyki i promocji zdrowia: sposoby konstruowania szkolnych programów profilaktycznych, zasady promocji i ochrony zdrowia uczniów, edukacji zdrowotnej oraz udzielania pierwszej pomocy, zagadnienia związane z promowaniem rozwoju fizycznego i zdrowia psychicznego (kształtowanie odporności emocjonalnej, prowadzenie treningów interpersonalnych, radzenia sobie ze stresem, zarządzania własnymi emocjami), profilaktyką uzależnień, zapobieganiem zjawiskom dyskryminacji, agresji i przemocy oraz sposoby interwencji w sytuacjach konfliktowych (prowadzenie mediacji) i kryzysowych (interwencja kryzysowa) [PS_M1_W_5] |
PS_KN_W02 [2/5] |
Zna i rozumie rolę psychoedukacji, zasady udzielania porad psychologicznych, wspomagania rodziców lub opiekunów w działaniach wychowawczych oraz wspierania rozwoju dzieci i młodzieży, zasady prowadzenia warsztatów dla uczniów, nauczycieli i rodziców lub opiekunów, działania na rzecz popularyzacji wiedzy psychologicznej [PS_M1_W_6] |
PS_KN_W02 [3/5] |
Zna i rozumie metodykę prowadzenia działań edukacyjnych przez nauczyciela psychologa: zasady projektowania zajęć z uczniami, doboru metod, form pracy i środków dydaktycznych, projektowania zajęć (warsztatów) dla nauczycieli, a także sposoby realizacji zajęć z dziećmi, uczniami lub wychowankami w różnym wieku i o różnych możliwościach psychofizycznych [PS_M1_W_7] |
PS_KN_W04 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [1] | 30 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Description [a03] Screen presentation [c07] |
exam |
PS_M1_W_1 |
practical classes [2] | 30 |
Activating methods: a case study [b07] Activating method – peer learning [b08] Laboratory exercise / experiment [e01] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] |
course work |
PS_M1_K_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |