Foundations and Models of Psychotherapy Field of study: Psychology
Programme code: W3-SMPS19.2025

Module name: Foundations and Models of Psychotherapy
Module code: W3-PS-PMP
Programme code: W3-SMPS19.2025
Semester: winter semester 2029/2030
Language of instruction: depending on the choice
Form of verification: course work
ECTS credits: 5
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest dostarczenie wiedzy na temat założeń leżących u podstaw wiodących nurtów psychoterapeutycznych oraz metod i technik wykorzystywanych w ich obrębie. W ramach modułu studenci poznają istotę procesu psychoterapeutycznego oraz czynniki leczące w psychoterapii, analizują obszary zastosowań wypracowane przez wybrane szkoły terapeutyczne, uczą się adekwatnego dobierania form pracy psychoterapeutycznej do trudności zgłaszanych przez pacjentów, budują podstawy warsztatu pracy psychologa świadczącego pomoc psychologiczną, a także przygotowują się do myślenia diagnostyczno-funkcjonalnego.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Jest gotów do realizacji procesu pomocy psychologicznej zgodnie ze standardami, jakich oczekiwać można od osób wykonujących zawód zaufania publicznego [PS_K_3_9]
PS_K_3 [3/5]
Jest gotów do wdrażania zasad etyki zawodowej i etosu pracy w realizacji zadań zawodowych [PS_K_5_1]
PS_K_5 [3/5]
Potrafi samodzielnie planować i realizować działania na rzecz własnego rozwoju, między innymi w ramach certyfikacji psychoterapeuty [PS_U_11_2]
PS_U_11 [3/5]
Poprzez selekcję, analizę i syntezę posiadanych informacji potrafi określić kierunek profesjonalnych działań terapeutycznych, adekwatnie do potrzeb zidentyfikowanych w procesie diagnozy [PS_U_3_8]
PS_U_3 [3/5]
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu główne nurty terapeutyczne, czynniki warunkujące ich stosowanie oraz dane empiryczne weryfikujące ich skuteczność [PS_W_6_25]
PS_W_6 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [2] 30 Activating method – peer learning [b08] 
Screen presentation [c07] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS_K_3_9 PS_K_5_1 PS_U_11_2 PS_U_3_8 PS_W_6_25
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)