Elements of Clinical and Health Psychology Field of study: Psychology
Programme code: W3-SMPS19.2025

Module name: Elements of Clinical and Health Psychology
Module code: W3-PS-ELKiZ
Programme code: W3-SMPS19.2025
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: depending on the choice
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest prezentacja przedmiotu, obszaru i form zastosowań psychologii klinicznej i zdrowia. Treści modułu odnoszą się do przedstawienia psychologii klinicznej i zdrowia przez pryzmat aktualnych teorii akcentujących wielowymiarowość funkcjonowania człowieka, przy uwzględnieniu roli zarówno czynników ochronnych (np. zasobów indywidualnych i społecznych) jak i czynników ryzyka (np. rozwojowych czy środowiskowych); przedstawienia różnych form oddziaływań w ramach psychologii klinicznej i zdrowia, a także analizy obszarów zastosowań psychologii klinicznej i zdrowia w ramach pracy w różnych placówkach i w odniesieniu do różnych trudności i problemów.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Jest gotów do uznawania znaczenia i wykorzystywania wiedzy naukowej w procesie diagnozy i opisu zaburzeń psychicznych oraz do współpracy i zasięgania opinii innych specjalistów w praktycznej lub naukowej działalności psychologicznej [PS_K_2_9]
PS_K_2 [2/5]
Potrafi samodzielnie planować i realizować działania na rzecz własnego rozwoju zawodowego [PS_U_11_1]
PS_U_11 [3/5]
Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu psychologii klinicznej i zdrowia w analizie funkcjonowania człowieka [PS_U_3_1]
PS_U_3 [3/5]
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu istotę psychologii klinicznej i zdrowia, dysponując swobodnie aparatem pojęciowym oraz wiedzą teoretyczną i empiryczną konieczną do opisu i wyjaśniania zjawisk w tych obszarach psychologii stosowanej [PS_W_6_6]
PS_W_6 [3/5]
W pogłębionym stopniu zna i rozumie fundamentalne dylematy psychologii związane z posługiwaniem się pojęciami normy i patologii, funkcjonalności i dysfunkcjonalności, zdrowia i zaburzenia [PS_W_8_1]
PS_W_8 [3/5]
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu elementy rozwoju zawodowego psychologa w wybranych subdyscyplinach praktycznych, uwarunkowania wybranych rodzajów działalności zawodowej oraz czynniki modyfikujące potencjał zawodowy psychologa [PS_W_9_1]
PS_W_9 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [01] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
exam PS_W_6_6 PS_W_8_1 PS_W_9_1
practical classes [02] 30 Activating methods: a case study [b07] 
Activating method – peer learning [b08] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS_K_2_9 PS_U_11_1 PS_U_3_1
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)