Emotions and Motivation
Field of study: Psychology
Programme code: W3-SMPS19.2025

Module name: | Emotions and Motivation |
---|---|
Module code: | W3-PS-EIM |
Programme code: | W3-SMPS19.2025 |
Semester: | summer semester 2025/2026 |
Language of instruction: | depending on the choice |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 5 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest rozwój wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z rozumieniem procesów emocjonalnych, rozpoznaniem odczuć własnych i innych osób, regulacją stanów afektywnych, a także z analizą czynników motywacyjnych różnego typu.
W części wykładowej studentki i studenci zapoznają się z aktualnym stanem wiedzy z tego zakresu, natomiast w ramach ćwiczeń pogłębią swoją wiedzę z wybranych tematów, a także przeprowadzą praktyczną analizę określonych elementów funkcjonowania afektywnego i motywacyjnego, podejmując próbę integracji zgromadzonych danych.
Główne zagadnienia:
właściwości popędu, emocji, nastroju, afektu; emocje a procesy poznawcze i zachowanie; regulacja emocji; koncepcje motywacji człowieka odnoszące się do potrzeb, przyjemności i ciekawości, celu i osiągnięć, wartości, mechanizmów samoregulacji; wyuczona bezradność. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i nowych informacji z zakresu psychologii [PS_K_1_1] |
PS_K_1 [3/5] |
Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w analizie motywacji człowieka oraz funkcjonowania afektywnego poprzez dobór odpowiedniej koncepcji, utworzenie adekwatnego opisu, sformułowanie przewidywań odnośnie określonego zakresu zachowań, wskazując także ograniczenia przeprowadzonego wnioskowania [PS_U_1_2] |
PS_U_1 [3/5] |
Potrafi prezentować i przekazywać wiedzę na temat funkcjonowania afektywnego oraz procesów motywacyjnych w sposób dostosowany do kontekstu oraz audytorium, uczestniczyć w dyskusji i debacie, przedstawiając merytoryczne argumenty potwierdzające przyjętą tezę, poddawać refleksji kontrargumenty oponenta w dyskusji i przyjąć jego perspektywę na omawiane zagadnienie z zachowaniem wzajemnego szacunku [PS_U_8_4] |
PS_U_8 [3/5] |
W pogłębionym stopniu zna i rozumie pojęcia oraz dane empiryczne, odnoszące się do funkcjonowania emocjonalnego i motywacji człowieka w kategoriach opisu, wyjaśniania i przewidywania [PS_W_1_1] |
PS_W_1 [3/5] |
W pogłębionym stopniu zna i rozumie metody analizy funkcjonowania sfery afektywnej człowieka, a także warunki i ograniczenia tych metod [PS_W_3_3] |
PS_W_3 [3/5] |
Posiada pogłębioną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat historycznych i współczesnych teorii funkcjonowania afektywnego oraz motywacji, a także zna tendencje rozwojowe psychologii w tym zakresie [PS_W_4_3] |
PS_W_4 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [1] | 30 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Screen presentation [c07] Individual work with a text [f02] |
exam |
PS_W_1_1 |
practical classes [2] | 30 |
Activating methods: a case study [b07] Activating method – peer learning [b08] Screen presentation [c07] Working with a programmed textbook [d02] Individual work with a text [f02] |
course work |
PS_K_1_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] | Consulting the curriculum and the organization of classes | consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc. |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |