Psychology of Child and Adolescent Development Field of study: Psychology
Programme code: W3-SMPS19.2025

Module name: Psychology of Child and Adolescent Development
Module code: W3-PS-ROZ1
Programme code: W3-SMPS19.2025
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: depending on the choice
Form of verification: exam
ECTS credits: 5
Purpose and description of the content of education:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z aspektami teoretycznymi i praktycznymi problematyki rozwoju dziecka. Cykl zajęć obejmuje następujące zagadnienia: podstawowe pojęcia teoretyczne w psychologii rozwoju dziecka; pojęcie rozwoju, rodzaje zmian rozwojowych i mechanizmy warunkujące rozwój; periodyzacja zmian w rozwoju psychicznym dziecka; modele ujmowania i wyjaśniania zmian rozwojowych; czynniki i wyznaczniki rozwoju; strategie badań nad rozwojem; aspekty etyczne badań z udziałem dzieci; opis i interpretacja zmian w rozwoju z punktu widzenia różnych koncepcji psychologicznych; charakterystyka rozwoju w poszczególnych okresach rozwojowych dziecka.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Jest gotów do uznawania znaczenia i wykorzystywania wiedzy naukowej w procesie diagnozy i opisu rozwoju człowieka oraz do współpracy i zasięgania opinii innych specjalistów w praktycznej lub naukowej działalności psychologicznej [PS_K_2_4]
PS_K_2 [3/5]
Potrafi planować, organizować i realizować pracę indywidualną lub grupową jako psycholog udzielający wsparcia dziecku i rodzinie [PS_U_11_4]
PS_U_11 [3/5]
Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, poprzez dobór odpowiedniej koncepcji, utworzenie adekwatnego opisu, sformułowanie przewidywań w kontekście prawidłowego rozwoju człowieka w cyklu życia [PS_U_1_5]
PS_U_1 [3/5]
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu prawidłowości rozwoju człowieka od poczęcia do pełnoletności i mechanizmy, które potencjalnie modyfikują tempo lub kierunek rozwoju [PS_W_2_2]
PS_W_2 [3/5]
W pogłębionym stopniu zna i rozumie metody analizy aspektów rozwojowych różnych sfer człowieka, a także warunki i ograniczenia tych metod [PS_W_3_4]
PS_W_3 [3/5]
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście psychologii rozwoju dziecka [PS_W_7_7]
PS_W_7 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [1] 30 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Working with another teaching tool [d03] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
exam PS_W_2_2 PS_W_3_4 PS_W_7_7
practical classes [2] 30 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Screen presentation [c07] 
Working with a computer [d01] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS_K_2_4 PS_U_11_4 PS_U_1_5
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)