AP3: Psychosomatics Field of study: Psychology
Programme code: W3-SMPS19.2025

Module name: AP3: Psychosomatics
Module code: W3-PS-S-KiZ1
Programme code: W3-SMPS19.2025
Semester: summer semester 2027/2028
Language of instruction: depending on the choice
Form of verification: course work
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest przygotowanie studentek i studentów do pracy z osobami doświadczającymi objawów psychosomatycznych. W ramach modułu przedstawiona zostanie pogłębiona wiedza z zakresu biologicznych i psychologicznych czynników ryzyka, mechanizmów rozwoju chorób psychosomatycznych i ich konsekwencji psychospołecznych. Studentki i studenci uczą się wykorzystywać wiedzę z zakresu psychoneuroimmunologii i stresu do oceny funkcjonowania pacjenta i zaplanowania stosownych interwencji. Ponadto uczą się dokonywać oceny roli czynników ryzyka w rozwoju chorób psychosomatycznych oraz dostrzegać mechanizmy psychologiczne leżące u ich podłoża. Studentki i studenci pogłębiają też znajomość wybranych form oddziaływań psychologicznych wobec osób chorych psychosomatycznie, a także ćwiczą umiejętności skutecznego komunikowania się ze środowiskiem medycznym przy wykorzystaniu psychologicznych kategorii opisu problemów pacjenta.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Jest gotów do współpracy i zasięgania opinii specjalistów z dziedziny medycyny w procesie diagnozy i pomocy osobom z zaburzeniami psychosomatycznymi [PS_K_2_17]
PS_K_2 [3/5]
Potrafi samodzielnie planować i realizować działania wspierające zdrowie psychofizyczne i rozwój jako psycholog kliniczny lub psycholog zdrowia [PS_U_11_3]
PS_U_11 [3/5]
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w procesie selekcji teorii psychologicznych, analizy i syntezy informacji, formowania tez wyjaśniających lub przewidujących zachowanie oraz projektowania i realizacji pomocy psychologicznej w odniesieniu do osób z problemami psychosomatycznymi [PS_U_3_12]
PS_U_3 [3/5]
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu istotę psychologii klinicznej i zdrowia, dysponując swobodnie aparatem pojęciowym oraz wiedzą teoretyczną i empiryczną konieczną do opisu i wyjaśniania zjawisk w perspektywie relacji pomiędzy sferą psychiczną, somatyczną i społeczną [PS_W_6_8]
PS_W_6 [3/5]
W pogłębionym stopniu zna i rozumie wyzwania, jakie stają przed psychologią w aspekcie teoretycznym oraz praktycznym, w kontekście pomocy osobom z zaburzeniami psychosomatycznymi [PS_W_9_2]
PS_W_9 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [1] 30 Activating methods: a case study [b07] 
Activating method – peer learning [b08] 
Screen presentation [c07] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS_K_2_17 PS_U_11_3 PS_U_3_12 PS_W_6_8 PS_W_9_2
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)