AP3: Psychosomatics
Field of study: Psychology
Programme code: W3-SMPS19.2025

Module name: | AP3: Psychosomatics |
---|---|
Module code: | W3-PS-S-KiZ1 |
Programme code: | W3-SMPS19.2025 |
Semester: | summer semester 2027/2028 |
Language of instruction: | depending on the choice |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest przygotowanie studentek i studentów do pracy z osobami doświadczającymi objawów psychosomatycznych. W ramach modułu przedstawiona zostanie pogłębiona wiedza z zakresu biologicznych i psychologicznych czynników ryzyka, mechanizmów rozwoju chorób psychosomatycznych i ich konsekwencji psychospołecznych. Studentki i studenci uczą się wykorzystywać wiedzę z zakresu psychoneuroimmunologii i stresu do oceny funkcjonowania pacjenta i zaplanowania stosownych interwencji. Ponadto uczą się dokonywać oceny roli czynników ryzyka w rozwoju chorób psychosomatycznych oraz dostrzegać mechanizmy psychologiczne leżące u ich podłoża. Studentki i studenci pogłębiają też znajomość wybranych form oddziaływań psychologicznych wobec osób chorych psychosomatycznie, a także ćwiczą umiejętności skutecznego komunikowania się ze środowiskiem medycznym przy wykorzystaniu psychologicznych kategorii opisu problemów pacjenta. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Jest gotów do współpracy i zasięgania opinii specjalistów z dziedziny medycyny w procesie diagnozy i pomocy osobom z zaburzeniami psychosomatycznymi [PS_K_2_17] |
PS_K_2 [3/5] |
Potrafi samodzielnie planować i realizować działania wspierające zdrowie psychofizyczne i rozwój jako psycholog kliniczny lub psycholog zdrowia [PS_U_11_3] |
PS_U_11 [3/5] |
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w procesie selekcji teorii psychologicznych, analizy i syntezy informacji, formowania tez wyjaśniających lub przewidujących zachowanie oraz projektowania i realizacji pomocy psychologicznej w odniesieniu do osób z problemami psychosomatycznymi [PS_U_3_12] |
PS_U_3 [3/5] |
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu istotę psychologii klinicznej i zdrowia, dysponując swobodnie aparatem pojęciowym oraz wiedzą teoretyczną i empiryczną konieczną do opisu i wyjaśniania zjawisk w perspektywie relacji pomiędzy sferą psychiczną, somatyczną i społeczną [PS_W_6_8] |
PS_W_6 [3/5] |
W pogłębionym stopniu zna i rozumie wyzwania, jakie stają przed psychologią w aspekcie teoretycznym oraz praktycznym, w kontekście pomocy osobom z zaburzeniami psychosomatycznymi [PS_W_9_2] |
PS_W_9 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [1] | 30 |
Activating methods: a case study [b07] Activating method – peer learning [b08] Screen presentation [c07] Individual work with a text [f02] |
course work |
PS_K_2_17 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] | Consulting the curriculum and the organization of classes | consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc. |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |