Large Language Models
Field of study: Data Science and Artificial Intelligence
Programme code: W4-S1DS25.2025

Module name: | Large Language Models |
---|---|
Module code: | W4_DSAI_S1_DMJ |
Programme code: | W4-S1DS25.2025 |
Semester: | summer semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Przedmiot wprowadza w tematykę dużych modeli językowych (LLM) i ich zastosowań. Omawiane są podstawy architektury Transformer, mechanizm uwagi, proces treningu modeli językowych na dużych zbiorach danych oraz sposoby ich adaptacji do różnych zadań NLP. Studenci poznają także zagadnienia związane z etyką, wydajnością i ograniczeniami LLM, a także praktyczne aspekty ich wykorzystania w rzeczywistych aplikacjach, takich jak generowanie tekstu, tłumaczenie maszynowe czy analiza semantyczna. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Ma świadomość wpływu dużych modeli językowych na społeczeństwo i komunikację międzyludzką. [K01] |
DSAI_1S_K02 [3/5] |
Jest świadomy ograniczeń dużych modeli językowych i odpowiedzialności za ich wykorzystanie. [K02] |
DSAI_1S_K03 [3/5] |
Potrafi dostosować sposób komunikacji wyników do różnych odbiorców, zarówno technicznych, jak i nietechnicznych. [K03] |
DSAI_1S_U07 [3/5] |
Potrafi zastosować wybrane duże modele językowe do analizy i generowania tekstu. [U01] |
DSAI_1S_U04 [2/5] |
Umie wykorzystać biblioteki i narzędzia programistyczne. [U02] |
DSAI_1S_U02 [3/5] |
Umie rozwiązywać złożone problemy związane z implementacją i optymalizacją modeli NLP. [U03] |
DSAI_1S_U04 [3/5] |
Umie wykorzystać model językowy w aplikacjach użytkowych, takich jak systemy rekomendacyjne czy wyszukiwarki. [U04] |
DSAI_1S_U04 [2/5] |
Zna i rozumie pojęcia związane z przetwarzaniem języka naturalnego (NLP) oraz dużymi modelami językowymi. [W01] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat architektur dużych modeli językowych. [W02] |
DSAI_1S_W04 [2/5] |
Zna metody trenowania dużych modeli językowych oraz wymagania obliczeniowe i zasoby danych. [W03] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
laboratory classes [fs01] | 45 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Activating method – peer learning [b08] Demonstration-imitation [c06] Screen presentation [c07] Working with a computer [d01] Working with a programmed textbook [d02] Laboratory exercise / experiment [e01] Self-education [f01] |
course work |
K01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |