Programming Techniques for Intelligent Systems
Field of study: Data Science and Artificial Intelligence
Programme code: W4-S1DS25.2025

Module name: | Programming Techniques for Intelligent Systems |
---|---|
Module code: | W4_DSAI_S1_TPSI |
Programme code: | W4-S1DS25.2025 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 5 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł ma na celu zapoznanie studentów z technikami programowania stosowanymi w projektowaniu i implementacji systemów inteligentnych. Moduł koncentruje się na praktycznym wykorzystaniu narzędzi i bibliotek wspierających rozwój oprogramowania wykorzystującego algorytmy sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego oraz podejmowania decyzji.
Celem kształcenia w ramach modułu jest przekazanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do projektowania i implementacji systemów informatycznych wykorzystujących zaawansowane techniki Data Science i algorytmy uczenia maszynowego. Treści kształcenia modułu obejmują zarówno techniki korzystania instrukcji, programowanie obiektowe, jak i kwestie związane z zastosowaniem wybranych bibliotek do analizy danych i uczenia maszynowego.
Kurs stanowi fundament pod dalsze kształcenie w zakresie zaawansowanych systemów inteligentnych. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Ma świadomość znaczenia rzetelności i dokładności w pracy programistycznej, odpowiedzialnego podejścia do realizowanych zadań programistycznych oraz konsekwencji błędów w kodzie zwracając uwagę na poprawność, bezpieczeństwo i etykę kodowania. [K01] |
DSAI_1S_K03 [3/5] |
Potrafi współpracować w grupie przy realizacji zadań programistycznych, dzieląc się wiedzą i umiejętnościami. [K02] |
DSAI_1S_U09 [3/5] |
Rozumie potrzebę stałego doskonalenia umiejętności programistycznych i aktualizacji wiedzy w dynamicznie rozwijającej się dziedzinie technologii informacyjnych. [K03] |
DSAI_1S_K01 [3/5] |
Potrafi napisać, uruchomić i przetestować program w wybranym języku programowania wykorzystując poznane konstrukcje językowe, algorytmy i struktury danych. [U01] |
DSAI_1S_U02 [3/5] |
Potrafi analizować problemy obliczeniowe i zaprojektować do nich algorytmiczne rozwiązania integrując różne biblioteki i narzędzia w celu implementacji systemów wspomagających podejmowanie decyzji na podstawie danych. [U02] |
DSAI_1S_U02 [3/5] |
Umie korzystać z dokumentacji technicznej i przykładów kodu w celu rozwijania własnych projektów programistycznych. [U03] |
DSAI_1S_U06 [3/5] |
Zna pojęcia, struktury danych oraz konstrukcje językowe wykorzystywane w nowoczesnych językach programowania, takie jak zmienne, typy danych, instrukcje sterujące, funkcje oraz klasy i obiekty. [W01] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
Ma wiedzę na temat organizacji kodu źródłowego, struktury programów, koncepcji modularności i zasad czytelnego kodowania. [W02] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
Ma wiedzę na temat zasad działania środowisk programistycznych oraz cyklu życia programu komputerowego. [W03] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
Zna etapy procesu programowania: analizę problemu, projektowanie rozwiązania, implementację, testowanie i debugowanie. [W04] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
laboratory classes [fs01] | 45 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Activating method – peer learning [b08] Demonstration-imitation [c06] Screen presentation [c07] Working with a computer [d01] Working with a programmed textbook [d02] Laboratory exercise / experiment [e01] Self-education [f01] |
course work |
K01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |