Big Data
Field of study: Data Science and Artificial Intelligence
Programme code: W4-S1DS25.2025

Module name: | Big Data |
---|---|
Module code: | W4_DSAI_S1_DZD |
Programme code: | W4-S1DS25.2025 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami analizy danych w środowisku dużych zbiorów danych oraz z technikami wykorzystywania języka SQL do wydobywania, przetwarzania i analizowania danych. W ramach kursu uczestnicy nauczą się, jak przechowywać, przetwarzać i analizować dane z wykorzystaniem zarówno klasycznych baz danych, jak i nowoczesnych narzędzi Big Data. W zakresie klasycznych baz danych studenci nabędą wiedzę i umiejętności związane z projektowaniem, tworzeniem i zarządzaniem relacyjnymi bazami danych. Omawiane będą także zagadnienia dotyczące, integralności danych oraz zarządzania transakcjami. Nacisk zostanie położony na praktyczne umiejętności dotyczące tworzenia struktur i manipulowania danymi w postaci znormalizowanej oraz zaawansowane zapytania SQL takie jak złączenia, podzapytania, agregacje. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student jest świadomy roli danych i ich analizy w podejmowaniu decyzji biznesowych. [K01] |
DSAI_1S_K03 [2/5] |
Student jest gotowy do odpowiedzialnego podejścia do bezpieczeństwa i ochrony danych podczas ich przetwarzania i analizy. [K02] |
DSAI_1S_W06 [2/5] |
Student wykazuje postawę otwartości na nowe technologie oraz jest gotowy do ciągłego aktualizowania wiedzy w dynamicznie zmieniającym się obszarze technologii SQL. [K03] |
DSAI_1S_U10 [3/5] |
Student potrafi projektować oraz tworzyć i modyfikować bazy danych za pomocą SQL [U01] |
DSAI_1S_U02 [2/5] |
Student potrafi wyszukiwać, filtrować i agregować dane za pomocą zapytań SQL oraz pisać złożone zapytania obejmujące podzapytania, agregacje i operacje warunkowe. [U02] |
DSAI_1S_U02 [2/5] |
Student umie wykorzystywać narzędzia i technologie bazodanowe w analizie dużych zbiorów danych [U03] |
DSAI_1S_U02 [3/5] |
Rozumie specyfikę i wyzwania pracy z dużymi zbiorami danych, zna zasady projektowania i tworzenia relacyjnych baz danych. [W01] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
Student zna składnię oraz funkcjonalności języka SQL, w tym zaawansowane operacje na danych (selekcja, filtrowanie, grupowanie, agregacje, złączenia). [W02] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
Student rozumie procesy integracji, transformacji i analizy danych w środowiskach Big Data oraz zna narzędzia wspomagające te procesy. [W03] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
laboratory classes [fs01] | 45 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Activating method – peer learning [b08] Demonstration-imitation [c06] Screen presentation [c07] Working with a computer [d01] Working with a programmed textbook [d02] Laboratory exercise / experiment [e01] Self-education [f01] |
course work |
K01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |