Application of Data Science and Artificial Intelligence in Domain-Specific Contexts
Field of study: Data Science and Artificial Intelligence
Programme code: W4-S1DS25.2025

Module name: | Application of Data Science and Artificial Intelligence in Domain-Specific Contexts |
---|---|
Module code: | W4_DSAI_S1_ZDSSIKD |
Programme code: | W4-S1DS25.2025 |
Semester: |
|
Language of instruction: | depending on the choice |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 7 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł kształtuje umiejętność zastosowania Data Science i sztucznej inteligencji do rozwiązywania rzeczywistych problemów wywodzących się z różnych dyscyplin naukowych. Każdy zespół studencki otrzymuje od prowadzących inny, unikalny problem interdyscyplinarny, wymagający zapoznania się z wiedzą dziedzinową oraz przełożenia jej na język danych i modeli AI. Problemy mogą pochodzić m.in. z takich obszarów jak: matematyka, fizyka, chemia, informatyka, inżynieria materiałowa, inżynieria biomedyczna – co pozwala studentom doświadczyć pracy w nowym, nieznanym kontekście. Każda grupa współpracuje z ekspertem dziedzinowym, który prowadzi dedykowany wykład oraz warsztat, wprowadzając studentów w kontekst problemu. Następnie studenci realizują projekt pod opieką mentora. Efektem jest rozwiązanie problemu oraz jego prezentacja. Moduł realizowany jest jako niezależny komponent programu studiów w dwóch różnych semestrach. W każdym semestrze studenci pracują nad projektem z innej dyscypliny, co umożliwia rozwój umiejętności adaptacji wiedzy technicznej do różnych kontekstów dziedzinowych oraz porównywanie strategii rozwiązywania problemów. Studenci uczą się także szacowania kosztów technicznych i organizacyjnych związanych z realizacją i potencjalnym wdrożeniem zaproponowanego rozwiązania. Praca nad zróżnicowanymi problemami umożliwia pogłębione osiągnięcie efektów uczenia się w zakresie zastosowań Data Science i AI. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Jest świadomy etycznych, społecznych i prawnych konsekwencji stosowania rozwiązań opartych na analizie danych i sztucznej inteligencji. [ZDSSIKD_K01] |
DSAI_1S_K03 [3/5] |
Jest gotów współpracować z ekspertami dziedzinowymi, wykorzystując ich wiedzę specjalistyczną do właściwej interpretacji wyników uzyskanych za pomocą metod analizy danych i sztucznej inteligencji w kontekście realizowanego problemu lub projektu. [ZDSSIKD_K02] |
DSAI_1S_K01 [3/5] |
Potrafi dobrać i krytycznie ocenić źródła wiedzy z dziedziny, w której osadzony jest realizowany projekt, dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz zastosować je do rozwiązania problemu inżynierskiego. [ZDSSIKD_U01] |
DSAI_1S_U06 [3/5] |
Potrafi dobrać, zaimplementować i dostosować metody i narzędzia data science oraz sztucznej inteligencji do rozwiązania problemu inżynierskiego. [ZDSSIKD_U02] |
DSAI_1S_U05 [4/5] |
Działa odpowiedzialnie w zespole projektowym, respektując podział ról, harmonogramy i zobowiązania projektowe. [ZDSSIKD_U03] |
DSAI_1S_U09 [3/5] |
Potrafi formułować wypowiedzi ustne i pisemne, wykorzystując właściwą terminologię specjalistyczną oraz dostosowując przekaz do kontekstu projektowego i grupy odbiorców. [ZDSSIKD_U04] |
DSAI_1S_U07 [3/5] |
Potrafi oszacować koszty związane z realizacją oraz potencjalnym wdrożeniem zaprojektowanego rozwiązania. [ZDSSIKD_U05] |
DSAI_1S_U02_inż [3/5] |
Zna pojęcia, procesy i zależności charakterystyczne dla dziedziny nauki lub techniki, w której osadzony jest realizowany projekt. [ZDSSIKD_W01] |
DSAI_1S_W05 [4/5] |
Rozumie znaczenie wiedzy dziedzinowej w rozwiązywaniu problemów z wykorzystaniem metod analizy danych i sztucznej inteligencji. [ZDSSIKD_W02] |
DSAI_1S_W05 [4/5] |
Rozumie ograniczenia danych i kontekstu dziedzinowego w projektowaniu rozwiązań technicznych. [ZDSSIKD_W03] |
DSAI_1S_W05 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [fs01] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Problem-based lecture [b01] Activating method – discussion / debate [b04] |
course work |
ZDSSIKD_W01 |
laboratory classes [fs02] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Activating method – peer learning [b08] Demonstration-imitation [c06] Screen presentation [c07] Working with a computer [d01] Working with a programmed textbook [d02] Laboratory exercise / experiment [e01] Self-education [f01] |
course work |
ZDSSIKD_K02 |
laboratory classes [fs03] | 60 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Activating method – peer learning [b08] Demonstration-imitation [c06] Screen presentation [c07] Working with a computer [d01] Working with a programmed textbook [d02] Laboratory exercise / experiment [e01] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] |
course work |
ZDSSIKD_K02 |
seminar [fs04] | 15 |
Activating method – discussion / debate [b04] Activating method – seminar / proseminar [b05] Screen presentation [c07] |
course work |
ZDSSIKD_K01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |