Metodologia nauk humanistycznych Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-N2BN19.2025

Module name: Metodologia nauk humanistycznych
Module code: W1-BN-N2-MNH02
Programme code: W1-N2BN19.2025
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi oraz zaawansowanymi metodami prowadzenia badań w obrębie nauk humanistycznych w powiązaniu z głównymi prądami nauk o kulturze. W ramach modułu studenci poznają systemy metodologiczne humanistyki, zarówno klasyczne podejścia interpretacyjne, jak i współczesne koncepcje metodologiczne, uwzględniające interdyscyplinarność oraz wpływ nowych technologii.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat złożonej natury nauk humanistycznych, w szczególności nauk o kulturze, oraz ich powiązań z pozostałymi dyscyplinami humanistycznymi, społecznymi i innymi [MNH02_01]
K_W01 [5/5] K_W05 [5/5]
Student ma pogłębioną wiedzę na temat roli refleksji teoretycznej w obrębie nauki o kulturze oraz jej znaczenia w kontekście metodologii badań humanistycznych [MNH02_02]
K_W02 [5/5]
Student rozumie, że współczesne badania humanistyczne wymagają wiedzy na temat metodologii subdyscyplin i otwartości na różnorodne perspektywy teoretyczne. Zna specyfikę pracy badawczej na styku dyscyplin i świadomie korzysta z potencjału, jaki daje multidyscyplinarność. Potrafi samodzielnie zaplanować projekt naukowy oraz dobrać do niego adekwatne narzędzia i strategie badawcze [MNH02_03]
K_U010 [4/5] K_U03 [5/5]
Student posiada umiejętność stawiania trafnych pytań badawczych z zakresu bibliologii i informatologii, nauk o kulturze oraz literaturoznawstwa i dostrzegania różnorodnych aspektów analizowanych zjawisk. W efekcie jego wypowiedzi, w tym pisemne, są pogłębione, samodzielne i osadzone w nowoczesnych kontekstach teoretycznych, co umożliwia twórcze i odpowiedzialne uczestnictwo w dyskursie humanistycznym [MNH02_04]
K_U011 [4/5] K_U04 [5/5]
Student potrafi rozpoznawać i interpretować konteksty kulturowe w odniesieniu do współczesnych debat intelektualnych, co świadczy o jego pogłębionej refleksji nad własnym poziomem wiedzy i kompetencji. Rozumie, że rozwój interpretacyjnych umiejętności wymaga ciągłego poszerzania i aktualizowania wiedzy. Wykazuje gotowość do samodzielnego doskonalenia się oraz aktywnego uczestnictwa w dyskusjach naukowych. Jednocześnie potrafi dzielić się zdobytą wiedzą z innymi [MNH02_05]
K_K01 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
workshop [W1-BN-S2-MNH02] 15 Activating method – discussion / debate [b04] 
Working with a computer [d01] 
Conceptual work [f03] 
course work MNH02_01 MNH02_02 MNH02_03 MNH02_04 MNH02_05
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)