Metodologia nauk humanistycznych
Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-N2BN19.2025

Module name: | Metodologia nauk humanistycznych |
---|---|
Module code: | W1-BN-N2-MNH02 |
Programme code: | W1-N2BN19.2025 |
Semester: | summer semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi oraz zaawansowanymi metodami prowadzenia badań w obrębie nauk humanistycznych w powiązaniu z głównymi prądami nauk o kulturze. W ramach modułu studenci poznają systemy metodologiczne humanistyki, zarówno klasyczne podejścia interpretacyjne, jak i współczesne koncepcje metodologiczne, uwzględniające interdyscyplinarność oraz wpływ nowych technologii. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat złożonej natury nauk humanistycznych, w szczególności nauk o kulturze, oraz ich powiązań z pozostałymi dyscyplinami humanistycznymi, społecznymi i innymi [MNH02_01] |
K_W01 [5/5] |
Student ma pogłębioną wiedzę na temat roli refleksji teoretycznej w obrębie nauki o kulturze oraz jej znaczenia w kontekście metodologii badań humanistycznych [MNH02_02] |
K_W02 [5/5] |
Student rozumie, że współczesne badania humanistyczne wymagają wiedzy na temat metodologii subdyscyplin i otwartości na różnorodne perspektywy teoretyczne. Zna specyfikę pracy badawczej na styku dyscyplin i świadomie korzysta z potencjału, jaki daje multidyscyplinarność. Potrafi samodzielnie zaplanować projekt naukowy oraz dobrać do niego adekwatne narzędzia i strategie badawcze [MNH02_03] |
K_U010 [4/5] |
Student posiada umiejętność stawiania trafnych pytań badawczych z zakresu bibliologii i informatologii, nauk o kulturze oraz literaturoznawstwa i dostrzegania różnorodnych aspektów analizowanych zjawisk. W efekcie jego wypowiedzi, w tym pisemne, są pogłębione, samodzielne i osadzone w nowoczesnych kontekstach teoretycznych, co umożliwia twórcze i odpowiedzialne uczestnictwo w dyskursie humanistycznym [MNH02_04] |
K_U011 [4/5] |
Student potrafi rozpoznawać i interpretować konteksty kulturowe w odniesieniu do współczesnych debat intelektualnych, co świadczy o jego pogłębionej refleksji nad własnym poziomem wiedzy i kompetencji. Rozumie, że rozwój interpretacyjnych umiejętności wymaga ciągłego poszerzania i aktualizowania wiedzy. Wykazuje gotowość do samodzielnego doskonalenia się oraz aktywnego uczestnictwa w dyskusjach naukowych. Jednocześnie potrafi dzielić się zdobytą wiedzą z innymi [MNH02_05] |
K_K01 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
workshop [W1-BN-S2-MNH02] | 15 |
Activating method – discussion / debate [b04] Working with a computer [d01] Conceptual work [f03] |
course work |
MNH02_01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |