Information visualization art Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-N2BN19.2025

Module name: Information visualization art
Module code: W1-BN-DDK-N2-SWI02
Programme code: W1-N2BN19.2025
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
W ramach modułu studenci zdobywają wiedzę teoretyczną z zakresu sztuki wizualizacji informacji: zapoznają się z terminologią, poznają fakty z historii sztuki i projektowania informacji. Zyskują orientację w tendencjach rozwoju technologii wizualnych. Uczą się dostrzegać specyfikę komunikatów wizualnych i analizować różnorodne aspekty wartościowania poziomu komunikatu (osobnicze – fizjologiczne i psychologiczne, socjologiczne, technologiczne itp.) ich funkcjonowania w życiu społecznym. Studenci pozyskują ogólną wiedzę metodyczną dotyczącą zasad projektowania graficznego, z uwzględnieniem zagadnień dotyczących kompozycji, doboru kolorów, typografii, a także etapów procesu projektowania wizualnego. Zasadniczym celem ćwiczeń jest przygotowanie studentów do krytycznej analizy, a w perspektywie także samodzielnego projektowania efektywnych przekazów wizualnych.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student zna specyfikę wizualizacji informacji i rozumie jej rolę w komunikacji społecznej, zwłaszcza w kontekście kultury współczesnej, ale także historycznej. Rozpoznaje różne uwarunkowania procesów komunikacji wizualnej i jest świadomy ich wpływu na percepcję i recepcję informacji przez różnych użytkowników. [SWI02_1]
K_W06 [4/5]
Student zna i rozumie kluczowe pojęcia z zakresu wizualizacji informacji oraz identyfikuje obiekty, zjawiska i procesy właściwe kulturze informacyjnej. Identyfikuje komunikaty kierowane do różnych grup i obszarów życia społecznego. [SWI02_2]
K_W10 [4/5]
Student potrafi interpretować komunikaty wizualne oparte na różnych poziomach konstruktu: treści, symbolu, barwy, kontekście. Realizuje działania oparte na praktycznym wykorzystania wiedzy teoretycznej. [SWI02_3]
K_U01 [3/5] K_U05 [4/5]
Student jest gotów wykorzystać sztukę wizualizacji informacji do atrakcyjnego i efektywnego przedstawiania danych i informacji, przez co kreuje wizerunek nowoczesnej biblioteki, czy innej instytucji kultury. [SWI02_4]
K_K07 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [SWI03_fs_1] 10 Activating methods: a case study [b07] 
Screen presentation [c07] 
course work SWI02_1 SWI02_2 SWI02_3 SWI02_4
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)