Digital and traditional tools in book heritage development
Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-N2BN19.2025

Module name: | Digital and traditional tools in book heritage development |
---|---|
Module code: | W1-BN-DDK-N2-NCTOD03 |
Programme code: | W1-N2BN19.2025 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | W ramach modułu studenci poznają zastosowanie tradycyjnych metod edytorskich, narzędzi cyfrowych oraz sztucznej inteligencji (AI) w opracowywaniu dziedzictwa książki. Ćwiczenia obejmują praktyczne zadania redakcyjne, zmierzające do publikacji różnorodnych form, w tym encyklopedii, leksykonów terminologicznych, artykułów naukowych i prasowych, a także dokumentacji archiwalnej, co pozwala na rozwijanie umiejętności pracy z dziedzictwem kulturowym w kontekście współczesnych technologii. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student posiada szczegółową wiedzę z zakresu działalności wydawniczej, w tym zaawansowanych metod opracowywania, redakcji i publikacji różnorodnych tekstów oraz umiejętność ich analizy i interpretacji w kontekście współczesnych standardów edytorskich. [NCTODK03_1] |
K_W04 [2/5] |
Student krytycznie analizować i interpretować różnorodne wytwory kultury, wykorzystując poznane na zajęciach narzędzia tradycyjne, cyfrowe i oparte na sztucznej inteligencji, wspierające proces badawczy i edytorski. Dzięki temu jest w stanie tworzyć poprawne merytorycznie i formalnie wypowiedzi naukowe, dostosowane do współczesnych standardów działalności wydawniczej. [NCTODK03_2] |
K_U011 [3/5] |
Student wykazuje gotowość do ciągłego rozwoju w zakresie wykorzystywania tradycyjnych i nowoczesnych narzędzi edytorskich, potrafi wyznaczać priorytety w realizacji zadań związanych z działalnością wydawniczą oraz inspirować i wspierać innych w zdobywaniu umiejętności niezbędnych do pracy z dziedzictwem książki i zbiorami specjalnymi. [NCTODK03_3] |
K_K01 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [NCTODK03_fs_1] | 10 |
Demonstration-imitation [c06] Working with a computer [d01] Working with another teaching tool [d03] |
course work |
NCTODK03_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |