Manuscript and old book culture
Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-N2BN19.2025

Module name: | Manuscript and old book culture |
---|---|
Module code: | W1-BN-DDK-N2-KRDK03 |
Programme code: | W1-N2BN19.2025 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Student poznaje etapy rozwoju pisma i narzędzi piśmienniczych, a także kierunki oraz style w iluminatorstwie, oprawoznawstwie i grafice książki. Szczegółowo zapoznaje się ze strukturą i funkcjonowaniem książki rękopiśmiennej, inkunabułów i starych druków, ujętych w kontekście kulturowym. Realizacja modułu ma mu umożliwić praktyczną charakterystykę i wieloaspektowe opracowanie książki dawnej, z zastosowaniem odpowiednich metod i technik badawczych, a także z wykorzystaniem tradycyjnego i cyfrowego warsztatu historyka książki dawnej. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student ma poszerzoną wiedzę na temat historii i rozwoju pisma oraz narzędzi piśmienniczych jako elementów historii kultury i cywilizacji w Europie i na świecie, a także dysponuje wiedzą na temat terminologii oraz kierunków i metod badawczych, stosowanych w kodykologii, inkunabulistyce oraz w badaniach księgozbiorów historycznych. [KRDK03_1] |
K_W02 [2/5] |
Dysponuje wiedzą o kierunkach i stylach w iluminatorstwie oraz grafice książki, zna i rozumie zależności między nimi, ma wiedzę z zakresu oprawoznawstwa oraz struktury i funkcjonowania książki dawnej w kontekście jej formy, materiału i treści. [KRDK03_2] |
K_W04 [3/5] |
Student potrafi wskazać etapy kształtowania się pisma w procesie historycznym, jego kulturowe uwarunkowania i wpływ na budowę książki, wie jak praktycznie zastosować metody badawcze do analizy rękopisów, inkunabułów i starych druków oraz zdefiniować podstawowe pojęcia i terminy, odnoszące się do charakterystyki rękopiśmiennej i drukowanej książki dawnej. [KRDK03_3] |
K_U01 [3/5] |
Student potrafi scharakteryzować elementy ramy literacko-wydawniczej książki dawnej oraz wskazać historyczny i kulturowy kontekst jej kształtowania się, a także rozumie społeczne funkcje książki i księgozbiorów, potrafi określić kulturowe uwarunkowania kontaktu człowieka z książką w różnych epokach historycznych, co potrafi przełożyć na opracowanie książki dawnej, w tym potrafi wykorzystywać i odpowiednio interpretować katalogi i bibliografie oraz zasoby Internetu do identyfikacji, opisu i charakterystyki książki dawnej. [KRDK03_4] |
K_U01 [3/5] |
Student jest w stanie oszacować poziom swoich umiejętności i planować ich doskonalenie oraz ma świadomość potrzeby działań na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i ochrony powierzonych mu dóbr kultury. [KRDK03_5] |
K_K02 [2/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [KRDK02_fs_1] | 10 |
Screen presentation [c07] Working with another teaching tool [d03] Project scheduling [e04] |
course work |
KRDK03_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |