Manuscript and old book culture Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-N2BN19.2025

Module name: Manuscript and old book culture
Module code: W1-BN-DDK-N2-KRDK03
Programme code: W1-N2BN19.2025
Semester: winter semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Student poznaje etapy rozwoju pisma i narzędzi piśmienniczych, a także kierunki oraz style w iluminatorstwie, oprawoznawstwie i grafice książki. Szczegółowo zapoznaje się ze strukturą i funkcjonowaniem książki rękopiśmiennej, inkunabułów i starych druków, ujętych w kontekście kulturowym. Realizacja modułu ma mu umożliwić praktyczną charakterystykę i wieloaspektowe opracowanie książki dawnej, z zastosowaniem odpowiednich metod i technik badawczych, a także z wykorzystaniem tradycyjnego i cyfrowego warsztatu historyka książki dawnej.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student ma poszerzoną wiedzę na temat historii i rozwoju pisma oraz narzędzi piśmienniczych jako elementów historii kultury i cywilizacji w Europie i na świecie, a także dysponuje wiedzą na temat terminologii oraz kierunków i metod badawczych, stosowanych w kodykologii, inkunabulistyce oraz w badaniach księgozbiorów historycznych. [KRDK03_1]
K_W02 [2/5] K_W04 [3/5] K_W06 [3/5] K_W09 [3/5]
Dysponuje wiedzą o kierunkach i stylach w iluminatorstwie oraz grafice książki, zna i rozumie zależności między nimi, ma wiedzę z zakresu oprawoznawstwa oraz struktury i funkcjonowania książki dawnej w kontekście jej formy, materiału i treści. [KRDK03_2]
K_W04 [3/5] K_W06 [3/5]
Student potrafi wskazać etapy kształtowania się pisma w procesie historycznym, jego kulturowe uwarunkowania i wpływ na budowę książki, wie jak praktycznie zastosować metody badawcze do analizy rękopisów, inkunabułów i starych druków oraz zdefiniować podstawowe pojęcia i terminy, odnoszące się do charakterystyki rękopiśmiennej i drukowanej książki dawnej. [KRDK03_3]
K_U01 [3/5] K_U03 [3/5]
Student potrafi scharakteryzować elementy ramy literacko-wydawniczej książki dawnej oraz wskazać historyczny i kulturowy kontekst jej kształtowania się, a także rozumie społeczne funkcje książki i księgozbiorów, potrafi określić kulturowe uwarunkowania kontaktu człowieka z książką w różnych epokach historycznych, co potrafi przełożyć na opracowanie książki dawnej, w tym potrafi wykorzystywać i odpowiednio interpretować katalogi i bibliografie oraz zasoby Internetu do identyfikacji, opisu i charakterystyki książki dawnej. [KRDK03_4]
K_U01 [3/5] K_U011 [3/5] K_U03 [3/5]
Student jest w stanie oszacować poziom swoich umiejętności i planować ich doskonalenie oraz ma świadomość potrzeby działań na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i ochrony powierzonych mu dóbr kultury. [KRDK03_5]
K_K02 [2/5] K_K05 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [KRDK02_fs_1] 10 Screen presentation [c07] 
Working with another teaching tool [d03] 
Project scheduling [e04] 
course work KRDK03_1 KRDK03_2 KRDK03_3 KRDK03_4 KRDK03_5
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)