Graduate seminar 2 (compulsory degree module) Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-N2BN19.2025

Module name: Graduate seminar 2 (compulsory degree module)
Module code: W1-BN-N2-SMMO02
Programme code: W1-N2BN19.2025
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
W trakcie drugiego semestru seminarium magisterskiego podstawowym celem jest poznanie dzieł metodologicznych traktujących o metodach badań, dokonanie wyboru własnych metod, a także gruntowne badanie źródeł i gromadzenie informacji faktograficznej, statystycznej lub innej. Student krytycznie interpretuje dzieła poruszające wybrane aspekty analizowanego problemu badawczego. Na podstawie lektury przygotowuje pierwszą wersję wstępu do rozprawy magisterskiej, w którym wyznacza zakres zadania, wstępnie charakteryzuje stan badań oraz opisuje wybrane przez siebie metody i techniki badawcze. Ponadto redaguje pierwszy rozdział pracy (o charakterze historycznym bądź teoretyczno-terminologicznym).
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student poznał podstawowe publikacje z zakresu metodologii badań typowych dla nauk humanistycznych oraz specyficznych dla bibliologii i informatologii, subdyscyplin oraz nauk pokrewnych. [SMMO02_1]
K_W01 [4/5] K_W05 [4/5]
Student zna metody analizy i krytyki źródeł oraz poglądów, dostrzega różnice między faktami oraz ich komentowaniem, uzupełnia wiedzę z punktu widzenia wykonywanego zadania. [SMMO02_2]
K_W06 [4/5] K_W08 [4/5]
Student posiada umiejętność identyfikacji różnych typów źródeł polsko- i obcojęzycznych, dokonuje wyboru metod gromadzenia i interpretacji źródeł oraz danych (metod bibliograficznych, filologicznych, historycznych, socjologicznych, statystycznych i innych), sprawnie wyszukuje i przetwarza informacje z użyciem różnych kanałów komunikacyjnych w toku realizacji zadania badawczego. [SMMO02_3]
K_U01 [5/5] K_U04 [5/5]
Student umie zastosować wiedzę o dobrej organizacji pracy badawczej zgodnie z regułami metodologii celem napisania pracy magisterskiej użytecznej dla instytucji kultury. [SMMO02_4]
K_U010 [3/5] K_U02 [3/5]
Student odznacza się odpowiedzialnością za podnoszenie osobistej wiedzy z subdyscypliny, jako niezbędnego warunku przygotowania się do pracy zawodowej. Wykazuje gotowość obserwacji oraz diagnostycznego opisu sytuacji społeczno-kulturalnej oraz projektowania pracy na rzecz kultury (bibliotecznej, edytorskiej, informacyjnej). [SMMO02_5]
K_K01 [3/5] K_K03 [3/5]
Student jest motywowany do adekwatnego referowania faktów, unikania subiektywizmu, kieruje się zasadą uzyskiwania sprawdzalnych wyników. Potrafi zgodnie z prawem skorzystać z inspiracji innych autorów. [SMMO02_6]
K_K02 [5/5] K_K06 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
seminar [SMMO02_fs_1] 15 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – seminar / proseminar [b05] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
course work SMMO02_1 SMMO02_2 SMMO02_3 SMMO02_4 SMMO02_5 SMMO02_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)