Didactics of Chemistry II Field of study: Mathematics
Programme code: W4-S1MT19.2025

Module name: Didactics of Chemistry II
Module code: W4-MT-S1-25-DCh2
Programme code: W4-S1MT19.2025
Semester: winter semester 2027/2028
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 1
Purpose and description of the content of education:
Celem przedmiotu jest zintegrowanie dla potrzeb studenta wiedzy z różnych dyscyplin (jak dydaktyka ogólna, psychologia, pedagogika, a przede wszystkim - informatyka) tak, aby ułatwić mu zrozumienie tego procesu w stopniu umożliwiającym samodzielne jego kreowanie jako nauczyciela na drugim etapie edukacyjnym. W ramach modułu Dydaktyka chemii II - szkoła podstawowa przewiduje się realizację następujących zagadnień: - diagnoza, ocena, kontrola postępów uczniów, - rozwijanie u uczniów zdolności poznawczych i społeczno-emocjonalnych, - kształtowanie systemu wartości uczniów, - warsztat pracy nauczyciela.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): Didactics of Chemistry I [W4-MT-S1-25-DCh1]
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
student zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny [DCh2_01]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W07 [4/5] KN.2023_W15 [4/5]
student zna i rozumie sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach chemii [DCh2_02]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W07 [3/5]
student zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście chemii oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności [DCh2_03]
KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W04 [2/5] KN.2023_W07 [4/5]
student zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [DCh2_04]
KN.2023_W01 [2/5] KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W12 [3/5]
student zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela, właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [DCh2_05]
KN.2023_W03 [3/5]
student zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się chemii i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu [DCh2_06]
KN.2023_W03 [4/5]
student potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu [DCh2_07]
KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U10 [4/5]
student potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów [DCh2_08]
KN.2023_U10 [5/5] KN.2023_U11 [4/5]
student potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia [DCh2_09]
KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U11 [4/5]
student jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia [DCh2_10]
KN.2023_KS04 [3/5]
student jest gotów do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu [DCh2_11]
KN.2023_KS04 [3/5]
student jest gotów do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [DCh2_12]
KN.2023_KS04 [3/5]
student jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [DCh2_13]
KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS03 [3/5]
student jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych [DCh2_14]
KN.2023_KS02 [3/5] KN.2023_KS04 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
workshop [DCh2_fs_01] 15 Activating method – discussion / debate [b04] 
Screen presentation [c07] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
Production exercise – workshop [e02] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
course work DCh2_01 DCh2_02 DCh2_03 DCh2_04 DCh2_05 DCh2_06 DCh2_07 DCh2_08 DCh2_09 DCh2_10 DCh2_11 DCh2_12 DCh2_13 DCh2_14
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)