Kształcenie Nauczycielskie: Podstawy Dydaktyki

Module name: Kształcenie Nauczycielskie: Podstawy Dydaktyki
Module code: KN-2025-PD
Language of instruction: depending on the choice
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Moduł przybliża główne idee w dydaktycznym myśleniu i działaniu, sprowadzające się do odpowiedzialnego przygotowania przyszłych nauczycieli – refleksyjnych, skutecznych, twórczych profesjonalistów – którym umożliwia się zapoznanie się i zrozumienie naukowych podstaw procesu kształcenia (nauczania-uczenia się) i samokształcenia. Treści modułu koncentrują się wokół przebiegu procesu nauczania-uczenia się, jego planowania, organizacji i uwarunkowań. W ramach zajęć omawiane są podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej oraz istota procesu nauczania-uczenia się, jego koncepcje i fundamentalne elementy oraz zasady z zgodnie z którymi powinien być realizowany i ewaluowany, w celu zaprojektowania zajęć dydaktycznych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
student/studentka zna i rozumie usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki i relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych, a także przedmiot i zadania dydaktyki (C.W1) oraz współczesne podejścia i koncepcje do procesu nauczania – uczenia się, zasady organizujące jego przebieg (C.W3); zna i rozumie autonomię dydaktyczną nauczyciela oraz zagadnienie oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną (C.W5; C.W6) [PD_01]
KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W03 [4/5]
student/studentka zna i rozumie zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, interakcje, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego (C.W2) [PD_02]
KN.2023_W03 [3/5] KN.2023_W06 [3/5] KN.2023_W12 [3/5]
student/studentka zna i rozumie organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów: cele kształcenia - źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; metody nauczania-uczenia się; treści nauczania; środki dydaktyczne (C.W3), a także konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych (C.W5) [PD_03]
KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W06 [3/5] KN.2023_W14 [3/5] KN.2023_W15 [3/5]
student/studentka zna i rozumie zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami (C.W4) oraz sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych (C.W6) [PD_04]
KN.2023_W04 [3/5]
student/studentka zna i rozumie metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów (C.W7) [PD_05]
KN.2023_W12 [3/5]
student/studentka potrafi zaprojektować strukturę zajęć lekcyjnych, uwzględniając model lekcji (C.U4) oraz działania służące integracji klasy szkolnej (C.U2) [PD_06]
KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U06 [3/5]
student/studentka potrafi dobrać metody nauczania-uczenia się, uwzględniając inne elementy procesu kształcenia (C.U3) oraz potrafi zorganizować pracę uczniów, dostosowując metody pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego (C.U1) i do ucznia zdolnego w celu przygotowania go do udziału w konkursie przedmiotowym lub współzawodnictwie sportowym (C.U5) [PD_07]
KN.2023_U02 [3/5] KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U07 [4/5] KN.2023_U12 [3/5]
student/studentka potrafi dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej (C.U6) [PD_08]
KN.2023_U10 [3/5] KN.2023_U11 [3/5]
student/studentka jest gotów/gotowa do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów ( C.K1) oraz do budowania relacji i porozumiewania się z wszystkimi podmiotami procesu dydaktyczno-wychowawczego [PD_09]
KN.2023_KS02 [3/5] KN.2023_KS03 [4/5] KN.2023_KS04 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [01] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Description [a03] 
Lecture-discussion [b02] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
Individual work with a text [f02] 
course work PD_01 PD_02 PD_03 PD_05 PD_07 PD_09
discussion classes [02] 15 Description [a03] 
Explanation/clarification [a05] 
Activating method – peer learning [b08] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
Individual work with a text [f02] 
course work PD_03 PD_04 PD_05 PD_06 PD_07 PD_08 PD_09
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)