Kształcenie Nauczycielskie: Pedagogika 1

Module name: | Kształcenie Nauczycielskie: Pedagogika 1 |
---|---|
Module code: | KN-2025-PE1 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł pełni funkcję ogólnego, propedeutycznego fundamentu teoretycznego i ma na celu wprowadzenie słuchaczy w kulturę naukową dyscypliny pedagogiki, wyjaśnienie im źródeł i miejsca pedagogiki w nauce, jej funkcji, znaczenia, przedmiotowego i metodologicznego powiązania z innymi dyscyplinami w obrębie nauk społecznych i humanistycznych. Skupia się na wyposażeniu osób studiujących w wiedzę i umiejętności krytycznej analizy paradygmatów pedagogicznych, procesu wychowania i jego metodycznych aspektów, sytuacji edukacyjnych z jednoczesnym uwzględnieniem organizacji systemu oświaty, pozycji szkoły jako instytucji społecznej i wspierającej rozwój ucznia/wychowanka we współpracy z jego rodziną jako pierwotnym środowiskiem wychowawczym. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
student/studentka zna i rozumie system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako
instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty (B.2.W1.) [PE1_01] |
KN.2023_W08 [3/5] |
student/studentka zna i rozumie wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym (B.2.W3) oraz zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice (B.2.W6) [PE1_02] |
KN.2023_W01 [3/5] |
student/studentka zna i rozumie problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami (B.2.W4) [PE1_03] |
KN.2023_W06 [3/5] |
student/studentka potrafi rozpoznawać sytuację uczniów - aspekty rozwoju poznawczego, sytuację zagrożenia i uzależnień (B.2.U5), określić przybliżony potencjał ucznia (B.2.U7) oraz nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym (B.2.U4) [PE1_04] |
KN.2023_U01 [3/5] |
student/studentka jest gotów/gotowa do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy (B.2.K1), a także współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (B.2.K4) i samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (B.2.K3) [PE1_05] |
KN.2023_KS02 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [01] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Description [a03] Lecture-discussion [b02] Screen presentation [c07] Working with another teaching tool [d03] Individual work with a text [f02] |
course work |
PE1_01 |
practical classes [02] | 30 |
Description [a03] Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating method – peer learning [b08] Screen presentation [c07] Working with another teaching tool [d03] Individual work with a text [f02] |
course work |
PE1_01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |