Addiction Prevention
Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-N1PE19.2025

Module name: | Addiction Prevention |
---|---|
Module code: | W6-PE-EZ-N1-PU |
Programme code: | W6-N1PE19.2025 |
Semester: | winter semester 2027/2028 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Przedmiot ukierunkowany jest na przybliżenie i zrozumienie przedsięwzięć (edukacyjnych, psychosocjalnych, prawnych) podejmowanych w celu zapobiegania rozwijaniu się uzależnień od substancji psychoaktywnych, uzależnień behawioralnych oraz minimalizowanie ich negatywnych konsekwencji poprzez podejście wielowymiarowe, oparte na współpracy różnych instytucji: od systemu oświaty, przez służby zdrowia, po instytucje społeczne i organizacje pozarządowe. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
student/studentka jest świadomy/świadoma znaczenia problematyki uzależnień w kontekście zdrowia publicznego, wykazuje wrażliwość społeczną oraz jest gotów/gotowa do aktywnego uczestnictwa w działaniach profilaktycznych, edukacyjnych i interwencyjnych na rzecz dzieci, młodzieży i osób dorosłych [PE-EZ-N1-PU_K_1] |
KN1_K08_PPSP [2/5] |
student/studentka respektuje zasady odpowiedzialności społecznej i etycznej w pracy profilaktycznej, potrafi współpracować w interdyscyplinarnych zespołach specjalistycznych, inicjować i wspierać działania promujące zdrowy styl życia oraz przeciwdziałające zachowaniom ryzykownym w różnych środowiskach społecznych [PE-EZ-N1-PU_K_2] |
KN1_K01 [2/5] |
student/studentka potrafi dokonywać analizy własnej oraz cudzej aktywności w środowisku cyfrowym pod kątem identyfikacji zagrożeń (takich jak cyberprzemoc, seksting, uzależnienia od technologii informacyjno-komunikacyjnych i substancji psychoaktywnych) oraz projektować i wdrażać działania profilaktyczne, zgodne z aktualnymi modelami prewencji i promocji zdrowia [PE-EZ-N1-PU_U_1] |
KN1_U05 [3/5] |
student/studentka potrafi formułować argumenty na rzecz promowania zdrowych zachowań, unikania substancji psychoaktywnych, propagować zasady higieny cyfrowej oraz wskazywać instytucje i narzędzia wsparcia specjalistycznego w sytuacjach kryzysowych [PE-EZ-N1-PU_U_2] |
KN1_U01 [2/5] |
student/studentka zna i rozumie podstawowe teorie i modele profilaktyki uzależnień (w tym model zachowań zdrowotnych, model czynników ryzyka i czynników ochronnych) oraz potrafi wyjaśnić ich znaczenie w zapobieganiu uzależnieniom od substancji psychoaktywnych i technologii informacyjno-komunikacyjnych [PE-EZ-N1-PU_W_1] |
KN1_W16_PPSP [3/5] |
student/studentka zna i rozumie konsekwencje zdrowotne, społeczne i psychiczne wynikające z zażywania substancji psychoaktywnych (alkoholu, wyrobów tytoniowych, narkotyków, nowych substancji psychoaktywnych, leków używanych niezgodnie z zaleceniami) [PE-EZ-N1-PU_W_2] |
KN1_W19_PPSP [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [PE-EZ-N1-PU_fns_1] | 10 |
Description [a03] Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Screen presentation [c07] Project scheduling [e04] |
course work |
PE-EZ-N1-PU_K_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Consulting the schedule [b03] | Consulting the curriculum and the organization of classes | getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |