Cyberbullying and Virtual Safety
Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-N1PE19.2025

Module name: | Cyberbullying and Virtual Safety |
---|---|
Module code: | W6-PE-EZ-N1-CWB |
Programme code: | W6-N1PE19.2025 |
Semester: | summer semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł koncentruje się na zagadnieniach dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu oraz przyczyn, skutków wykorzystania dostępnych technik i elektronicznych narzędzi informacyjno-komunikacyjnych (mediów społecznościowych, czatów, stron internetowych, platform dyskusyjnych, serwisów komunikacyjnych) do świadomego i wrogiego zachowania względem innej osoby lub grupy osób. Eksponuje rangę edukacji informacyjno-medialnej, skupiającej się na prezentowaniu katalogu zasad prawidłowego poruszania się w wirtualnym świecie oraz treningu pożądanych zachowań dzieci i młodzieży w tym zakresie. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
osoba studiująca jest gotowa do promowania wśród uczniów działań na rzecz higieny cyfrowej i stylu funkcjonowania wolnego od ryzykownych zachowań we współpracy ze środowiskiem rówieśniczym, rodzinnym, szkolnym i lokalnym, a także stosowania postawy asertywnej i nie ulega presji otoczenia [PE-EZ-N1-CWB_K_1] |
KN1_K03 [3/5] |
osoba studiująca potrafi uzasadnić dobór zastosowania sposobów chroniących przed szkodliwym korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych, sposobów reagowania w sytuacjach występowania zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu oraz sposobów uzyskania pomocy specjalistycznej w tym zakresie [PE-EZ-N1-CWB_U_1] |
KN1_U08 [3/5] |
osoba studiująca zna i rozumie zasady higieny cyfrowej, korzyści wynikające z przestrzegania „domowych zasad ekranowych”, a także definiuje zjawiska: niebieskiego światła, szyi SMS-owej, krótkowzroczności w kontekście nadużywania urządzeń ekranowych [PE-EZ-N1-CWB_W_1] |
KN1_W17_PPSP [3/5] |
osoba studiująca zna i rozumie skutki zdrowotne i psychospołeczne korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkodliwy dla siebie oraz najbliższego otoczenia sposób w tym specyfikę cyfrowych relacji i zachowań, a także konsekwencje nadmiernego dzielenia się informacjami osobistymi w Internecie oraz konsekwencje odbioru niewłaściwych treści, takich jak patostreaming, internetowe wyzwania (challenge), niebezpieczne kontakty
w sieci, m.in. uwodzenie w sieci (grooming), cyberprzemoc, hejt, mowa nienawiści, uzależnienie od mediów społecznościowych i gier komputerowych; rozumie korzyści i zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją oraz wirtualną rzeczywistością (VR) [PE-EZ-N1-CWB_W_2] |
KN1_W12 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [PE-EZ-N1-CWB_fs_1] | 7 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating method – peer learning [b08] SWOT analysis [b10] Screen presentation [c07] Self-education [f01] |
course work |
PE-EZ-N1-CWB_K_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |