Nutrition of School Children and Young People
Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-N1PE19.2025

Module name: | Nutrition of School Children and Young People |
---|---|
Module code: | W6-PE-EZ-N1-ODM |
Programme code: | W6-N1PE19.2025 |
Semester: | summer semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Zagadnienia podejmowane podczas zajęć związane są z kształtowaniem właściwych nawyków żywieniowych dzieci i młodzieży. Obejmują zasady zdrowej diety i jej znaczenie dla zdrowia fizycznego i psychicznego oraz ukazują istotę żywienia opartą na dostarczaniu organizmowi niezbędnych składników odżywczych podczas zbilansowanych posiłków. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
student/studentka promuje zdrowe nawyki żywieniowe w środowisku szkolnym, rodzinnym i społecznym, rozumiejąc ich znaczenie dla zdrowia dzieci i młodzieży; wykazuje odpowiedzialność za własne wybory żywieniowe i wspiera rozwijanie świadomych postaw prozdrowotnych wśród dzieci i młodzieży [PE-EZ-N1-ODM_K_1] |
KN1_K08_PPSP [3/5] |
student/studentka jest gotów/gotowa do współpracy z instytucjami edukacyjnymi i zdrowotnymi w zakresie działań na rzecz poprawy odżywiania dzieci i młodzieży [PE-EZ-N1-ODM_K_2] |
KN1_K05 [2/5] |
student/studentka potrafi samodzielnie planować i komponować zbilansowane posiłki, dostosowane do potrzeb dzieci i młodzieży, wykorzystując zalecenia talerza zdrowego żywienia oraz nowoczesne technologie (np. aplikacje mobilne); potrafi zaproponować i przygotować zdrowe posiłki, w tym napój izotoniczny oraz posiłki przed- i powysiłkowe, dbając o ich wartość odżywczą [PE-EZ-N1-ODM_U_1] |
KN1_U03 [3/5] |
student/studentka zna i rozumie zasady zdrowego żywienia zgodne z talerzem zdrowego żywienia, zasady zdrowego nawadniania organizmu oraz wpływ jakości spożywanych produktów i napojów na zdrowie dzieci i młodzieży; omawia na czym polega profilaktyka otyłości [PE-EZ-N1-ODM_W_1] |
KN1_W17_PPSP [3/5] |
student/studentka zna znaczenie prawidłowego planowania i komponowania posiłków, w tym posiłków przedwysiłkowych i powysiłkowych, potrafi wyjaśnić konsekwencje zdrowotne wynikające z niewłaściwego odżywiania, czy nadużywania suplementów, spożywania napojów energetyzujących, stosowania środków dopingujących oraz zna i rozumie rolę diety w profilaktyce i leczeniu chorób dietozależnych, autoimmunologicznych (np. celiakię, cukrzycę typu 1, Hashimoto) i alergii pokarmowych [PE-EZ-N1-ODM_W_2] |
KN1_W19_PPSP [3/5] |
student/studentka zna zasady przechowywania żywności, rozpoznawania jej świeżości, oznak psucia się żywności, uprawy roślin jadalnych, czytania etykiet produktów spożywczych oraz możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii (np. aplikacji mobilnych) w analizie składu produktów i ograniczaniu marnowania żywności [PE-EZ-N1-ODM_W_3] |
KN1_W17_PPSP [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [PE-EZ-N1-ODM_fs_1] | 7 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Activating method – peer learning [b08] Video show [c02] Project scheduling [e04] |
course work |
PE-EZ-N1-ODM_K_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |