Promotion of Physical Activity and Fitness
Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-S1PE19.2025

Module name: | Promotion of Physical Activity and Fitness |
---|---|
Module code: | W6-PE-EZ-S1-PASF |
Programme code: | W6-S1PE19.2025 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł eksponuje rangę aktywności fizycznej w rozwoju człowieka w różnym stadium, w tym z niepełnosprawnością - znaczenie regularnie podejmowanego wysiłku fizycznego dla wzrostu siły mięśniowej, wytrzymałości, wydolności, umiejętności motorycznych, koordynacji ruchowej, rozwoju układu nerwowego i pozytywnego samopoczucia, zdrowia psychicznego. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
student/studentka jest świadomy/świadoma znaczenia aktywności fizycznej w profilaktyce chorób i poprawie jakości życia oraz wykazuje gotowość do kształtowania środowiska sprzyjającego aktywności fizycznej i zdrowiu, inicjując, organizując i uczestnicząc w różnorodnych wydarzeniach, projektach i wyzwaniach, które zachęcają do aktywności fizycznej oraz włączając specjalistów z różnych dziedzin (edukacja, zdrowie, sport, rekreacja) w planowanie i realizację działań promujących aktywność fizyczną i sprawność ruchową [PE-EZ-S1-PASF_K_1] |
KN1_K05 [3/5] |
student/studentka potrafi dokonać oceny poziomu sprawności fizycznej oraz aktywności ruchowej dzieci, młodzieży i osób dorosłych (opisując podstawowe mierniki zdrowia fizycznego oraz ich wartości referencyjne dla danego wieku, w tym wskaźnik masy ciała (BMI), ciśnienie tętnicze krwi, tętno, stężenie glukozy we krwi, profil lipidowy, prawidłowa postawa ciała); potrafi planować, wdrażać i monitorować działania promujące aktywność fizyczną, dostosowując je do wieku, płci, stanu zdrowia i indywidualnych potrzeb uczestników [PE-EZ-S1-PASF_U_1] |
KN1_U03 [3/5] |
student/studentka posiada umiejętność motywowania jednostek i grup do podejmowania systematycznej aktywności fizycznej oraz budowania postaw prozdrowotnych poprzez aktywne kształtowanie środowiska sprzyjającego zdrowiu; potrafi zastosować różnorodne formy aktywności fizycznej – w tym rekreację ruchową, sport, ćwiczenia zdrowotne szczególnie w terenie oraz metody hartowania organizmu, a także znajduje miejsca, obiekty i wydarzenia w najbliższej okolicy, które można wykorzystać do podejmowania aktywności fizycznej w sposób bezpieczny i zgodny z zainteresowaniami podopiecznych [PE-EZ-S1-PASF_U_2] |
KN1_U06 [3/5] |
student/studentka zna i rozumie rozwój idei aktywności fizycznej, zasady bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej oraz jej rolę w profilaktyce chorób cywilizacyjnych oraz w utrzymaniu dobrostanu biopsychospołecznego człowieka na różnych etapach życia; rozumie znaczenie ćwiczeń fizycznych, relaksacyjnych dla obniżenia stresu oraz potrafi wskazać uwarunkowania społeczne, kulturowe i ekonomiczne wpływające na poziom aktywności fizycznej w rodzinie i społeczności lokalnej [PE-EZ-S1-PASF_W_1] |
KN1_W11 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [PE-EZ-S1-PASF_fs_1] | 30 |
Explanation/clarification [a05] SWOT analysis [b10] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Screen presentation [c07] Conceptual work [f03] |
course work |
PE-EZ-S1-PASF_K_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |