Introduction to Health Pedagogy Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-S1PE19.2025

Module name: Introduction to Health Pedagogy
Module code: W6-PE-EZ-S1-WPZ
Programme code: W6-S1PE19.2025
Semester: winter semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Moduł ma na celu wyposażenie osób studiujących w podstawowy zakres wiedzy i umiejętności w obszarze kształtowania postaw prozdrowotnych i zdrowego stylu życia. Jego założeniem jest przybliżenie studentom teoretycznych podstaw edukacji zdrowotnej, modeli zdrowia, obszarów badań, ewaluacji procesu edukacji zdrowotnej ukierunkowanej na doskonalenie zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego, co z kolei ma sprzyjać podejmowaniu przemyślanych wieloaspektowych działań w zakresie diagnozy potrzeb, utrzymania i poprawy zasobów zdrowia dzieci i młodzieży, osób dorosłych, seniorów.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
osoba studiująca jest gotowa w zakresie całożyciowego funkcjonowania do dbania o zdrowie, z uwzględnieniem posiadanej wiedzy i samodzielności w podejmowaniu świadomych decyzji zdrowotnych oraz odpowiedzialności za zdrowie własne i otoczenia w zgodzie z aktualnymi wyzwaniami epidemicznymi, sytuacją geopolityczną [PE-EZ-S1-WPZ_K_1]
KN1_K09_PPSP [3/5]
student/studentka potrafi analizować i wykorzystywać wiarygodne oraz rzetelne źródła informacji dotyczące zdrowia, a także zaangażować się w planowanie i podejmowanie działań prozdrowotnych w społeczności szkolnej i lokalnej oraz działań ukierunkowanych na tworzenie bezpieczeństwa zdrowotnego, na kształtowanie potencjału zdrowotnego, kultury zdrowotnej uczniów [PE-EZ-S1-WPZ_U_1]
KN1_U01 [3/5] KN1_U20_PPSP [2/5] KN1_U21_PPSP [3/5]
student/studentka zna i rozumie pedagogikę zdrowia jako subdyscyplinę pedagogiczną, jej przedmiot zainteresowań badawczych, analiz, jej funkcje oraz stosowaną metodologię; zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice zdrowia (omawia pojęcie zdrowia i zdrowego stylu życia; pojęcie choroby, edukacji zdrowotnej (kształcenie i wychowanie), umiejętności życiowych, diagnozy społecznej, kompensacji, wsparcia społecznego, profilaktyki i promocji zdrowia); ma kompleksową wiedzę z zakresu historii kształtowania się koncepcji zdrowia w Polsce i na świecie oraz rozumie jej źródła, a także zna współczesną filozofię zdrowia oraz rozumie powiązania między różnymi aspektami zdrowia (fizycznego, psychicznego, społecznego, seksualnego i środowiskowego) a czynnikami wpływającymi na ich kształtowanie [PE-EZ-S1-WPZ_W_1]
KN1_W07 [3/5] KN1_W16_PPSP [3/5] KN1_W17_PPSP [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PE-EZ-S1-WPZ_fs_1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
course work PE-EZ-S1-WPZ_W_1
practical classes [PE-EZ-S1-WPZ_fs_2] 15 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – peer learning [b08] 
Conceptual work [f03] 
course work PE-EZ-S1-WPZ_K_1 PE-EZ-S1-WPZ_U_1 PE-EZ-S1-WPZ_W_1
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Consulting the schedule [b03] Consulting the curriculum and the organization of classes
getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)