Cyberbullying and Virtual Safety Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-S1PE19.2.2023

Module name: Cyberbullying and Virtual Safety
Module code: W6-PE-EZ-S1-CWB
Programme code: W6-S1PE19.2.2023
Semester: winter semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Moduł koncentruje się na zagadnieniach dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu oraz przyczyn, skutków wykorzystania dostępnych technik i elektronicznych narzędzi informacyjno-komunikacyjnych (mediów społecznościowych, czatów, stron internetowych, platform dyskusyjnych, serwisów komunikacyjnych) do świadomego i wrogiego zachowania względem innej osoby lub grupy osób. Eksponuje rangę edukacji informacyjno-medialnej, skupiającej się na prezentowaniu katalogu zasad prawidłowego poruszania się w wirtualnym świecie oraz treningu pożądanych zachowań dzieci i młodzieży w tym zakresie.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
osoba studiująca jest gotowa do promowania wśród uczniów działań na rzecz higieny cyfrowej i stylu funkcjonowania wolnego od ryzykownych zachowań we współpracy ze środowiskiem rówieśniczym, rodzinnym, szkolnym i lokalnym, a także stosowania postawy asertywnej i nie ulega presji otoczenia [PE-EZ-S1-CWB_K_1]
KN1_K03 [3/5] KN1_K08_PPSP [2/5] KN1_K09_PPSP [3/5]
osoba studiująca potrafi uzasadnić dobór zastosowania sposobów chroniących przed szkodliwym korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych, sposobów reagowania w sytuacjach występowania zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu oraz sposobów uzyskania pomocy specjalistycznej w tym zakresie [PE-EZ-S1-CWB_U_1]
KN1_U08 [3/5] KN1_U22_PPSP [3/5]
osoba studiująca zna i rozumie zasady higieny cyfrowej, korzyści wynikające z przestrzegania „domowych zasad ekranowych”, a także definiuje zjawiska: niebieskiego światła, szyi SMS-owej, krótkowzroczności w kontekście nadużywania urządzeń ekranowych [PE-EZ-S1-CWB_W_1]
KN1_W17_PPSP [3/5]
osoba studiująca zna i rozumie skutki zdrowotne i psychospołeczne korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkodliwy dla siebie oraz najbliższego otoczenia sposób w tym specyfikę cyfrowych relacji i zachowań, a także konsekwencje nadmiernego dzielenia się informacjami osobistymi w Internecie oraz konsekwencje odbioru niewłaściwych treści, takich jak patostreaming, internetowe wyzwania (challenge), niebezpieczne kontakty w sieci, m.in. uwodzenie w sieci (grooming), cyberprzemoc, hejt, mowa nienawiści, uzależnienie od mediów społecznościowych i gier komputerowych; rozumie korzyści i zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją oraz wirtualną rzeczywistością (VR) [PE-EZ-S1-CWB_W_2]
KN1_W12 [3/5] KN1_W19_PPSP [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [PE-EZ-S1-CWB_fs_1] 15 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – peer learning [b08] 
SWOT analysis [b10] 
Screen presentation [c07] 
Self-education [f01] 
course work PE-EZ-S1-CWB_K_1 PE-EZ-S1-CWB_U_1 PE-EZ-S1-CWB_W_1 PE-EZ-S1-CWB_W_2
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)