Mediacje rodzinne - wprowadzenie
Field of study: Family Studies
Programme code: W7-S2NR19.2025

Module name: | Mediacje rodzinne - wprowadzenie |
---|---|
Module code: | W7-NR2-25-MR-W |
Programme code: | W7-S2NR19.2025 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł ma umożliwić studentowi: poznanie istoty mediacji rodzinnych, rozróżnianie pomiędzy mediacją a innymi metodami rozwiązywania i rozstrzygania sporów cywilnych, dostrzeżenie różnic pomiędzy mediacją rodzinną a innymi formami pomocy skonfliktowanej rodzinie, rozpoznanie obszarów zastosowania mediacji w sporach rodzinnych i ewentualnych przeciwwskazań do mediacji, nauczenie się, jakie role pełni mediator i jakie może stosować strategie, poznanie przepisów prawnych dotyczących rozwodu i separacji, nabycie wiedzy o prawnych i organizacyjnych aspektach funkcjonowania procedur mediacyjnych, dostrzeżenie złożoności procesu rozwodowego z punktu widzenia uczestniczących w nim małżonków jako odrębnych jednostek oraz z punktu widzenia zmian, przez które muszą przejść oboje małżonkowie i ich dzieci. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą mediacji rodzinnych. Zna ich kontekst prawny. Zna specyfikę konfliktu rozwodowego, mechanizmy jego powstawania i rozwoju. [NR2-WdMR-01] |
R2A_W03 [2/5] |
Student dokonuje teoretyczno-prawnej analizy instytucji mediacji, jej celów, reguł i zasad. Ujmuje konflikt rozwodowy w jego wieloaspektowym wymiarze w perspektywie indywidualnej, diadycznej i rodzinnej. [NR2-WdMR-02] |
R2A_U05 [2/5] |
Student rozumie stałą konieczność uzupełniania swojej wiedzy i doskonalenia swoich umiejętności oraz interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. [NR2-WdMR-03] |
R2A_K01 [1/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [ćw_WprDoMedRodz] | 10 |
Activating method – discussion / debate [b04] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] |
course work |
NR2-WdMR-03 |
lecture [w_WprDoMedRodz] | 20 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] |
course work |
NR2-WdMR-01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |