Physics didactics I - Secondary School

Module name: Physics didactics I - Secondary School
Module code: KN-F-S2-DF
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Celem przedmiotu jest dalsze zintegrowanie dla potrzeb studenta wiedzy z różnych dyscyplin (jak dydaktyka ogólna, psychologia, pedagogika, a przede wszystkim - fizyka) tak, aby ułatwić mu zrozumienie tego procesu w stopniu umożliwiającym samodzielne jego kreowanie jako nauczyciela na trzecim etapie edukacyjnym (szkoły ponadpodstawowe). W ramach modułu Dydaktyka fizyki - szkoła ponadpodstawowa realizowane będą następujące zagadnienia: - dokumenty regulujące przebieg procesu kształcenia informatycznego uczniów szkoły ponadpodstawowej (podstawa programowa z fizyki, programy nauczania, rozkłady materiału, ramowy plan nauczania), - metodyka realizacji wybranych treści kształcenia w obrębie fizyki w zakresie programów dla szkoły ponadpodstawowej, - metody nauczania właściwe dla fizyki, - niekonwencjonalne metody nauczania fizyki, - formy pracy specyficzne dla fizyki, - diagnoza, ocena, kontrola postępów uczniów, - rozwijanie u uczniów zdolności poznawczych i społeczno-emocjonalnych, - kształtowaniem systemu wartości uczniów.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student zna i rozumie miejsce informatyki w ramowych planach nauczania na etapie szkoły ponadpodstawowej; zna i rozumie podstawę programową fizyki, cele kształcenia i treści nauczania z fizyki w szkole ponadpodstawowej, fizyki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; zna strukturę wiedzy w zakresie fizyki oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach fizyki [DFiz3_01]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5]
Student zna i rozumie integrację wewnątrz - i międzyprzedmiotową; zna przykładowe programy nauczania oraz rozkłady materiału [DFiz3_02]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W04 [2/5]
Student zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym. [DFiz3_03]
KN.2023_W03 [4/5]
Student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć [DFiz3_04]
KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W04 [2/5] KN.2023_W06 [3/5] KN.2023_W15 [4/5]
Student zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie fizyki – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [DFiz3_05]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W14 [3/5] KN.2023_W15 [3/5]
Student zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla fizyki: wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową [DFiz3_06]
KN.2023_W11 [4/5]
Student zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie informatyki; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów [DFiz3_07]
KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_W15 [4/5]
Student zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do fizyki, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [DFiz3_08]
KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W14 [3/5] KN.2023_W15 [3/5]
Student zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście fizyki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności [DFiz3_09]
KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W04 [2/5] KN.2023_W07 [4/5] KN.2023_W15 [3/5]
Student zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach fizyki [DFiz3_10]
KN.2023_W07 [4/5]
Student zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [DFiz3_11]
KN.2023_W01 [2/5] KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W12 [2/5]
Student zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [DFiz3_12]
KN.2023_W03 [3/5]
Student zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się fizyki i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy [DFiz3_13]
KN.2023_W03 [2/5] KN.2023_W05 [4/5]
Student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi a także identyfikować powiązania treści fizyki z innymi treściami nauczania [DFiz3_14]
KN.2023_U02 [3/5] KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U07 [3/5]
Student potrafi przeanalizować rozkład materiału [DFiz3_15]
KN.2023_U01 [2/5] KN.2023_U02 [3/5]
Student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [DFiz3_16]
KN.2023_U15 [4/5]
Student potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy. [DFiz3_17]
KN.2023_U07 [5/5]
Student potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [DFiz3_18]
KN.2023_U05 [5/5]
Student potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [DFiz3_19]
KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U12 [4/5]
student potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu [DFiz3_20]
KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U10 [4/5]
Student potrafi skonstruować sprawdzian, służący ocenie danych umiejętności uczniów [DFiz3_21]
KN.2023_U10 [5/5]
Student potrafi rozpoznać typowe dla przedmiotu informatyka błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym [DFiz3_22]
KN.2023_U03 [5/5]
Student potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia. [DFiz3_23]
KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U10 [4/5] KN.2023_U11 [3/5]
Student jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [DFiz3_24]
KN.2023_KS04 [4/5]
Student jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [DFiz3_25]
KN.2023_KS02 [3/5]
student jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych [DFiz3_26]
KN.2023_KS04 [3/5]
promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [DFiz3_27]
KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS06 [4/5]
Student jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia a także stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [DFiz3_28]
KN.2023_KS04 [4/5]
Student jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów a także budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [DFiz3_29]
KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS03 [4/5] KN.2023_KS04 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
laboratory classes [01] 30 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – educational games [b03] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – seminar / proseminar [b05] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
Demonstration-imitation [c06] 
Screen presentation [c07] 
Working with a computer [d01] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Working with another teaching tool [d03] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
Production exercise – workshop [e02] 
Conceptual work [f03] 
course work DFiz3_01 DFiz3_02 DFiz3_03 DFiz3_04 DFiz3_05 DFiz3_06 DFiz3_07 DFiz3_08 DFiz3_09 DFiz3_10 DFiz3_11 DFiz3_12 DFiz3_13 DFiz3_14 DFiz3_15 DFiz3_16 DFiz3_17 DFiz3_18 DFiz3_19 DFiz3_20 DFiz3_21 DFiz3_22 DFiz3_23 DFiz3_24 DFiz3_25 DFiz3_26 DFiz3_27 DFiz3_28 DFiz3_29
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)