Dydaktyka języka niemieckiego w szkole podstawowej I Field of study: German Studies
Programme code: W1-S1FG19.2025

Module name: Dydaktyka języka niemieckiego w szkole podstawowej I
Module code: W1-FGS1-NDY-1
Programme code: W1-S1FG19.2025
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: German
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest przekazanie wiedzy, zdobycie umiejętności oraz kompetencji społecznych w zakresie miejsca i specyfiki kształcenia kompetencji językowej na etapie szkoły podstawowej, problematyki kształcenia uczniów klas szkoły podstawowej, ich podmiotowości w procesie kształcenia, rozwoju kompetencji komunikacyjnej, w tym językowej - leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej, realioznawczej, zasad rozwoju sprawności językowych uczących się, z uwzględnieniem nadrzędności rozwoju sprawności słuchania i stopniowego rozwoju sprawności mówienia oraz roli czytania i pisania jako sprawności wspierających rozwój kompetencji językowej oraz oceny efektów pracy uczniów.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
wykazuje gotowość do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów w ramach zajęć z języka niemieckiego w szkole podstawowej; [D1.K01] [K01]
FG_K03 [3/5] KN.2023_KS05 [4/5]
wykazuje gotowość do popularyzowania wiedzy o języku niemieckim wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym adekwatnie dla okresu szkoły podstawowej; [D1.K02] [K02]
FG_K03 [4/5] KN.2023_KS05 [3/5]
wykazuje gotowość do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych w zakresie specyfiki języka i krajów niemieckiego obszaru językowego adekwatnie dla uczniów w szkole podstawowej oraz systematycznej aktywności fizycznej; [D1.K03] [K03]
FG_K03 [4/5] KN.2023_KS02 [3/5]
wykazuje gotowość do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej w zakresie nauczania języka niemieckiego w szkole podstawowej; [D1.K04] [K04]
FG_K02 [4/5] KN.2023_KS07 [3/5]
potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi związanymi z nauczaniem języka niemieckiego w szkole podstawowej; [D1.U01] [U01]
FG_U01 [4/5] KN.2023_U03 [3/5]
potrafi przeanalizować rozkład materiału do nauki języka niemieckiego w szkole podstawowej; [D1.U02] [U02]
FG_U01 [4/5] KN.2023_U04 [4/5]
potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu – języka niemieckiego dla uczniów szkoły podstawowej z innymi treściami nauczania; [D1.U03] [U03]
FG_U01 [4/5] KN.2023_U03 [4/5]
potrafi dostosować sposób komunikacji w ramach prowadzonych zajęć z języka niemieckiego do poziomu rozwojowego uczniów w szkole podstawowej; [D1.U04] [U04]
FG_U04 [4/5] KN.2023_U14 [4/5]
potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy w zakresie nauczania języka niemieckiego w szkole podstawowej; [D1.U05] [U05]
FG_U09 [3/5] FG_U10 [4/5] KN.2023_U08 [3/5] KN.2023_U09 [4/5]
potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym w ramach nauczania języka niemieckiego na etapie szkoły podstawowej z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; [D1.U06] [U06]
FG_U01 [3/5] FG_U02 [4/5] FG_U09 [4/5] KN.2023_U07 [4/5]
zna i rozumie miejsce danego przedmiotu – języka niemieckiego w ramowych planach nauczania na etapie szkoły podstawowej [D1.W01] [W01]
FG_W07 [2/5] FG_W10 [4/5] KN.2023_W09 [3/5]
zna i rozumie podstawę programową nauczania języka niemieckiego, cele kształcenia i treści nauczania na etapie szkoły podstawowej, przedmiot – język niemiecki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie tego przedmiotu oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania języka niemieckiego [D1.W02] [W02]
FG_W07 [4/5] KN.2023_W08 [4/5]
zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania języka niemieckiego w szkole podstawowej – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału; [D1.W03] [W03]
FG_W10 [4/5] KN.2023_W08 [4/5]
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii i informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych na zajęciach języka niemieckiego; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; [D1.W04] [W04]
FG_W10 [4/5] KN.2023_W03 [3/5]
zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod typowych dla nauczania języka niemieckiego uczniów w szkole podstawowej [D1.W05] [W05]
FG_W01 [4/5] KN.2023_W02 [4/5]
zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla języka niemieckiego w szkole podstawowej: wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową; [D1.W07] [W06]
FG_W10 [4/5] KN.2023_W14 [4/5]
zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych w odniesieniu do języka niemieckiego; [D1.W13] [W07]
FG_W10 [4/5] KN.2023_W06 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [W1_FGS1-NDYC-1] 30 Explanation/clarification [a05] 
Activating methods: a case study [b07] 
course work K01 K03 U04 U05 U06 W05 W06 W07
lecture [W1_FGS1-NDYW-1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Lecture-discussion [b02] 
exam K02 K04 U01 U02 U03 W01 W02 W03 W04
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)