Didactics of Computer Science
Field of study: Mathematics
Programme code: W4-S2MT19.2025

Module name: | Didactics of Computer Science |
---|---|
Module code: | W4-MT-S2-25-DInf |
Programme code: | W4-S2MT19.2025 |
Semester: | summer semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Celem przedmiotu jest dalsze zintegrowanie dla potrzeb studenta wiedzy z różnych dyscyplin (jak dydaktyka ogólna, psychologia, pedagogika, a przede wszystkim - informatyka) tak, aby ułatwić mu zrozumienie tego procesu w stopniu umożliwiającym samodzielne jego kreowanie jako nauczyciela na trzecim etapie edukacyjnym (szkoły ponadpodstawowe).
W ramach modułu Dydaktyka informatyki - szkoła ponadpodstawowa realizowane będą następujące zagadnienia:
- dokumenty regulujące przebieg procesu kształcenia informatycznego uczniów szkoły ponadpodstawowej (podstawa programowa z informatyki, programy nauczania, rozkłady materiału, ramowy plan nauczania),
- metodyka realizacji wybranych treści kształcenia w obrębie informatyki w zakresie programów dla szkoły ponadpodstawowej,
- metody nauczania właściwe dla informatyki.
- niekonwencjonalne metody nauczania informatyki,
- formy pracy specyficzne dla informatyki,
- diagnoza, ocena, kontrola postępów uczniów,
- rozwijanie u uczniów zdolności poznawczych i społeczno-emocjonalnych,
- kształtowaniem systemu wartości uczniów. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
student zna i rozumie miejsce informatyki w ramowych planach nauczania na etapie szkoły ponadpodstawowej;
zna i rozumie podstawę programową informatyki, cele kształcenia i treści nauczania z informatyki w szkole ponadpodstawowej, informatyka w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; zna strukturę wiedzy w zakresie informatyki oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach informatyki [DInf_01] |
KN.2023_W08 [3/5] |
student zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zna przykładowe programy nauczania oraz rozkłady materiału [DInf_02] |
KN.2023_W02 [3/5] |
student zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym. [DInf_03] |
KN.2023_W03 [4/5] |
student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć [DInf_04] |
KN.2023_W02 [2/5] |
student zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie informatyki – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [DInf_05] |
KN.2023_W02 [3/5] |
student zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla informatyki: wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową. [DInf_06] |
KN.2023_W11 [4/5] |
student zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie informatyki; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów [DInf_07] |
KN.2023_W04 [4/5] |
student zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do informatyki, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [DInf_08] |
KN.2023_W04 [3/5] |
student zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście informatyki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności.
Zna rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje. [DInf_09] |
KN.2023_W02 [2/5] |
student zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach informatyki [DInf_10] |
KN.2023_W07 [4/5] |
student zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. [DInf_11] |
KN.2023_W01 [2/5] |
student zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. [DInf_12] |
KN.2023_W03 [3/5] |
student zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się informatyki i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy. [DInf_13] |
KN.2023_W03 [2/5] |
student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi a także identyfikować powiązania treści informatyki z innymi treściami nauczania [DInf_14] |
KN.2023_U02 [3/5] |
student potrafi przeanalizować rozkład materiału [DInf_15] |
KN.2023_U01 [2/5] |
student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów. [DInf_16] |
KN.2023_U15 [4/5] |
student potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy. [DInf_17] |
KN.2023_U07 [5/5] |
student potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [DInf_18] |
KN.2023_U05 [5/5] |
student potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [DInf_19] |
KN.2023_U02 [4/5] |
student potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w
klasie i w domu [DInf_20] |
KN.2023_U03 [4/5] |
student potrafi skonstruować sprawdzian, służący ocenie danych umiejętności uczniów [DInf_21] |
KN.2023_U10 [5/5] |
student potrafi rozpoznać typowe dla przedmiotu informatyka błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym [DInf_22] |
KN.2023_U03 [5/5] |
student potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia. [DInf_23] |
KN.2023_U03 [3/5] |
student jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [DInf_24] |
KN.2023_KS04 [4/5] |
student jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [DInf_25] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
student jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych [DInf_26] |
KN.2023_KS04 [3/5] |
promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [DInf_27] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
student jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia a także stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [DInf_28] |
KN.2023_KS04 [4/5] |
student jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów a także budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [DInf_29] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
workshop [DInf_fs_01] | 30 |
Activating method – discussion / debate [b04] Activating method – peer learning [b08] Screen presentation [c07] Working with another teaching tool [d03] Production exercise – workshop [e02] Self-education [f01] |
course work |
DInf_01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |