Strategic management of libraries Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-S2BN19.2025

Module name: Strategic management of libraries
Module code: W1-BN-NB-S2-ZSB03
Programme code: W1-S2BN19.2025
Semester: winter semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
W ramach modułu studenci zdobędą wiedzę z zakresu zarządzania strategicznego biblioteką jako instytucją kultury. Realizacja modułu ma sprawić przede wszystkim, by student potrafił zastosować teorię w praktyce, umiał zastosować metody analizy strategicznej w działalności biblioteki, opracować misję, wizję oraz strategię instytucji. Celowi temu służy wykorzystanie metod aktywizujących studentów oraz analizowanie i krytyczna ocena licznych przykładów działań podejmowanych przez biblioteki różnych typów.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student ma szczegółową wiedzę o zarządzaniu strategicznym biblioteką jako instytucją kultury. Student zna zaawansowane metody i narzędzia wyszukiwania, selekcji i analizy informacji na potrzeby procesu zarządzania strategicznego biblioteką. [ZSB03_01]
K_W05 [5/5] K_W06 [3/5] K_W10 [3/5]
Student potrafi zastosować różne metody analizy strategicznej biblioteki, opracować misję i wizję instytucji, przygotować strategiczny plan działania biblioteki. Potrafi analizować różnego typu dane, wyciągać na ich podstawie wnioski i identyfikować ewentualne problemy w zarządzaniu biblioteką. Posiada umiejętność samodzielnego planowania pracy w bibliotece, potrafi współpracować z innymi przy projektowaniu i wdrażaniu strategii działania biblioteki. [ZSB03_02]
K_U01 [5/5] K_U02 [5/5] K_U06 [3/5] K_U08 [3/5]
Potrafi wyszukiwać, interpretować i stosować przepisy i regulacje prawne na potrzeby strategicznych decyzji w zarządzaniu biblioteką. [ZSB03_03]
K_U09 [4/5]
Ma świadomość znaczenia i wpływu właściwego zarządzania biblioteką na proces kreowania jej wizerunku jako nowoczesnej instytucji. [ZSB03_04]
K_K07 [5/5]
Student jest świadomy odpowiedzialności za decyzje podejmowane w procesie zarządzania strategicznego biblioteką, rozumie konieczność właściwego i rzetelnego przygotowania zawodowego do pełnienia w przyszłości funkcji kierowniczych. [ZSB03_05]
K_K01 [4/5] K_K06 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [ZSB03_fs_1] 30 Activating methods: a case study [b07] 
SWOT analysis [b10] 
Project scheduling [e04] 
Self-education [f01] 
Conceptual work [f03] 
course work ZSB03_01 ZSB03_02 ZSB03_03 ZSB03_04 ZSB03_05
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)