Graduate seminar 4 (compulsory degree module) Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-S2BN19.2025

Module name: Graduate seminar 4 (compulsory degree module)
Module code: W1-BN-S2-SMMO04
Programme code: W1-S2BN19.2025
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 22
Purpose and description of the content of education:
Student realizuje ostatnią fazę przygotowań pracy magisterskiej. Redaguje kolejne rozdziały przewidziane w wypowiedzi pisemnej. Konfrontuje treść (tezy, argumenty, interpretacje) uwzględnione w zasadniczej części z celami wskazanymi we wstępie. Weryfikuje stan badań, opis zastosowanych metod, przedstawia i uzasadnia kompozycję głównej części rozprawy. Ustosunkowuje się do tez oraz celów, formułuje postulaty badawcze, redagując zakończenie pracy. Sporządza bibliografię załącznikową, indeksy, streszczenie (abstrakt), wybiera słowa kluczowe charakteryzujące precyzyjnie treść opracowania. Dba o stylistyczną i terminologiczną spójność tekstu, uwzględniając standardy języka naukowego oraz wymogi formalne. Ponadto dokonuje końcowej redakcji i korekty pracy, eliminując ewentualne błędy merytoryczne, logiczne i edytorskie, aby zapewnić wysoką jakość finalnej wersji rozprawy.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu relacje pomiędzy rozmaitymi zjawiskami literackimi i kulturowymi, pozwalające na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych, w tym bibliotekoznawstwa, bibliologii i informatologii. Zna ich terminologię, metodologię oraz relacje między tymi dyscyplinami. Opanował metody i techniki badawcze niezbędne do analizy tekstów naukowych oraz tworzenia własnych, prawidłowo definiując pojęcia w języku nauki. Umiejętności te skutecznie wykorzystuje w przygotowywaniu pracy magisterskiej, bazując na różnorodnych źródłach naukowych. [SMMO04_01]
K_W01 [4/5] K_W02 [5/5] K_W05 [4/5]
Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat cech edytorskich rozprawy naukowej, w szczególności w zakresie aspektów graficznych i kompozycyjnych. Rozumie zasady kształtowania struktury tekstu w zależności od funkcji komunikacyjnej oraz odbiorcy. Zna standardy edytorskie stosowane w różnych typach publikacji oraz zasady adaptacji treści w procesie mediacji, uwzględniając potrzeby czytelnika i specyfikę kanału przekazu. Potrafi analizować i oceniać teksty pod kątem ich przejrzystości, funkcjonalności oraz zgodności z normami redakcyjnymi. Dodatkowo posiada wiedzę na temat wpływu układu graficznego i kompozycji na odbiór treści, a także potrafi identyfikować oraz stosować rozwiązania sprzyjające efektywnej komunikacji naukowej. [SMMO04_02]
K_W06 [4/5] K_W07 [4/5] K_W08 [5/5]
Student potrafi w rozprawie magisterskiej jasno i precyzyjnie wyrazić swoje stanowisko, stosując właściwą dla danej dyscypliny terminologię oraz identyfikując i wykorzystując odpowiednie metody badawcze. Tworzy spójną i logicznie ustrukturyzowaną argumentację, opartą na rzetelnej analizie źródeł, potrafiąc interpretować różne teksty kultury z zastosowaniem metod właściwych dla bibliologii, informatologii i pokrewnych dyscyplin, zawsze z poszanowaniem praw własności intelektualnej. W swojej pracy uwzględnia aspekty teoretyczne i praktyczne, wskazując możliwe implikacje społeczne i zawodowe prowadzonych badań. [SMMO04_03]
K_U011 [5/5] K_U03 [5/5]
Student potrafi zredagować rozwinięty, wieloczęściowy tekst o charakterze problemowym i naukowym, zachowując prawidłową konstrukcję wypowiedzi i dostosowując styl prezentacji do oczekiwań odbiorców. W oparciu o umiejętność wyszukiwania i przetwarzania informacji z obszaru nauk humanistycznych i społecznych, tworzy prace uwzględniające aktualny stan badań, stosując przy tym właściwe reguły wykorzystania cudzego dorobku naukowego oraz zasady etyki publikacyjnej. Dba o klarowność przekazu i zgodność z zasadami edytorskimi obowiązującymi w literaturze naukowej, skutecznie komunikując się z różnymi adresatami. [SMMO04_04]
K_U010 [5/5] K_U04 [5/5]
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i uznawania jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów oraz wykorzystania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. Potrafi krytycznie analizować zarówno własne osiągnięcia, jak i rezultaty badań innych autorów, uwzględniając kontekst teoretyczny oraz metodologiczny. Rozumie znaczenie rzetelności naukowej i etyki badawczej, a także potrafi stosować te zasady w praktyce, dbając o jakość i wiarygodność tworzonych opracowań. Potrafi też inspirować i organizować proces uczenia się innych osób oraz postrzegać etyczny wymiar swoich działań, w tym działań zawodowych. [SMMO04_05]
K_K01 [5/5] K_K04 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
seminar [SMMO04_fs_1] 30 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – seminar / proseminar [b05] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work SMMO04_01 SMMO04_02 SMMO04_03 SMMO04_04 SMMO04_05
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Consulting the schedule [b03] Consulting the curriculum and the organization of classes
getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)