Graduate seminar 3 (compulsory degree module) Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-S2BN19.2025

Module name: Graduate seminar 3 (compulsory degree module)
Module code: W1-BN-S2-SMMO03
Programme code: W1-S2BN19.2025
Semester: winter semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Trzeci semestr seminarium należy poświęcić na pisemne przygotowanie rozdziału/rozdziałów rozprawy. Student realizuje zadanie z pełną świadomością roli opracowywanej części w całości rozprawy. Formułuje tezy, przedstawia stanowiska innych autorów na dany temat, ocenia wyniki własnych badań oraz projektuje dalszy tok pracy w miarę pogłębiania swojej orientacji w możliwościach pozyskiwania informacji z publikacji oraz dokumentów uzyskiwanych w instytucjach, do których zwraca się oficjalną drogą, za pośrednictwem listów intencyjnych. W przypadku gromadzenia danych z użyciem narzędzi takich jak ankieta, kwestionariusz czy formularz obserwacji, student przygotowuje narzędzia do tworzenia własnej dokumentacji pomocniczej. Powinien także wykazać się umiejętnością redagowania tekstu, dbałością o formę językową, kompozycję pisanych rozdziałów, poprawnym cytowaniem źródeł oraz dokumentowaniem ich pochodzenia.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student ma wiedzę na temat wartości pracy koncepcyjnej w nauce w ogóle, a w szczególności w obrębie bibliologii i informatologii. Zna podstawy ewaluacji osiągnięć w pracy naukowej podejmowanej w uczelni wyższej. [SMMO03_01]
K_W01 [5/5] K_W05 [4/5]
Student ma wiedzę na temat warsztatu badawczego bibliologii i informatologii, stosowanych w nich metod i narzędzi badawczych. Zna zasady poprawnej kompozycji większej wypowiedzi naukowej (studium, zarysu monograficznego, monografii) w komunikacji naukowej za pośrednictwem różnych kanałów. Wie jak właściwie przekazywać wskazówki źródłowe, terminologiczne, teoretyczne. Zna podstawy poprawności językowej tekstu naukowego. [SMMO03_02]
K_W02 [5/5] K_W06 [4/5]
Student potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną z wybranych nauk humanistycznych i społecznych przydatnych w pracach naukowych z zakresu bibliologii i informatologii (np. historii, literaturoznawstwa, językoznawstwa, socjologii). Potrafi samodzielnie rozwijać własne umiejętności badawcze, realizując wybrany przez siebie temat z jednej subdyscypliny bibliologii i informatologii. [SMMO03_03]
K_U01 [5/5] K_U03 [4/5]
Student umie przedstawić spójnie, logicznie oraz rzeczowo w ustnej i pisemnej formie własne poglądy. Umie udokumentować poprawnie wypowiedź naukową. Dodatkowo potrafi argumentować swoje stanowisko, opierając się na rzetelnych źródłach, oraz skutecznie komunikować wyniki badań w sposób zrozumiały dla odbiorcy. Wykazuje również umiejętność krytycznej analizy i oceny dostępnej literatury oraz włącza ją w kontekst własnych rozważań. [SMMO03_04]
K_U011 [4/5] K_U04 [5/5]
Student ma pogłębioną świadomość potrzeby dbania o sprawność językową w naukowych wypowiedziach piśmienniczych oraz potrafi weryfikować dostrzegane u siebie braki poprzez samokształcenie. Rozumie konieczność posiadania wysokich kompetencji językowych i merytorycznych w pracy zawodowej, w tym w ramach seminarium magisterskiego. [SMMO03_05]
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5] K_K06 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
seminar [SMMO03_fs_1] 30 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – seminar / proseminar [b05] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
course work SMMO03_01 SMMO03_02 SMMO03_03 SMMO03_04 SMMO03_05
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)