Ethics in library and information activities (compulsory degree module)
Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-S2BN19.2025

Module name: | Ethics in library and information activities (compulsory degree module) |
---|---|
Module code: | W1-BN-S2-ET01 |
Programme code: | W1-S2BN19.2025 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | W ramach modułu studenci poznają podstawową terminologię z zakresu etyki, deontologii i etosu pracy. Student powinien mieć wiedzę na temat współczesnych kodeksów etyki zawodowej pracowników bibliotek i informacji. Dzięki analizie źródeł student wie jakie znaczenie w pracy ma znajomość zasad etyki na wszystkich etapach procesu informacyjnego. Będzie rozumiał znaczenie ciągłego podnoszenia własnych kwalifikacji i umiejętności dla etycznego zachowania. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student zna terminologię z zakresu etyki i pracy zawodowej na stanowisku bibliotekarza, specjalisty informacji. Ma szczegółową wiedzę o normach etycznych regulujących funkcjonowanie instytucji kultury i o procesach komunikacji w nich zachodzących. Zna problemy etyki w nauce i w środowisku akademickim. Zna ewolucje poglądów etycznych na przestrzeni dziejów. [ET01_01] |
K_W04 [5/5] |
Student rozumie znaczenie etycznych aspektów procesu informacyjnego i bibliotecznego. Zna kodeksy etyki zawodowej pracowników bibliotek i informacji. Student wie jak zdiagnozować i ocenić szkodliwe działania bibliotekarzy i pracowników informacji. Zna możliwości zapobiegania patologiom bibliotecznym. [ET01_02] |
K_W07 [5/5] |
Student umie dbać o prestiż zawodu oraz wizerunek bibliotekarza i pracownika informacji w społeczeństwie. Potrafi promować i utrwalać postawę etyczną w środowisku zawodowym (wobec przełożonych, współpracowników, macierzystej instytucji i zawodu). [ET01_03] |
K_U010 [5/5] |
Student jest w stanie określić współczesne problemy zawodu bibliotekarskiego oraz odpowiedzialność bibliotekarzy w społeczeństwie informacyjnym. Student ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etycznych w pracy zawodowej w bibliotece na wszystkich etapach kariery. Czuje się odpowiedzialny za własny rozwój zawodowy i ma potrzebę ciągłego dokształcania. [ET01_4] |
K_K02 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [ET01-fs_1] | 30 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Lecture-discussion [b02] |
exam |
ET01_01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |