Scientific writing workshop (compulsory degree module)
Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-S2BN19.2025

Module name: | Scientific writing workshop (compulsory degree module) |
---|---|
Module code: | W1-BN-S2-WRTN01 |
Programme code: | W1-S2BN19.2025 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | W ramach modułu studenci poznają zasady samodzielnej pracy naukowej. Zdobędą wiedzę na temat prawidłowej konstrukcji tekstu naukowego (przede wszystkim pracy magisterskiej o tematyce bibliologicznej i informatologicznej). Poznają zasady gromadzenia źródeł informacji, ich opracowania i interpretacji. Potrafią dokonać właściwej analizy zgromadzonego materiału badawczego oraz skonstruować plan tekstu naukowego. Umieją zastosować odpowiednie metody badawcze, zwłaszcza te wykorzystywane w naukach humanistycznych i społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem metod swoistych dla opracowań z zakresu wiedzy bibliologicznej i informatologicznej, oraz skonstruować elementy tekstu naukowego. Potrafią zaplanować samodzielną pracę naukową oraz zaprezentować jej efekty. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student orientuje się we współczesnych problemach nauk humanistycznych, w tym nauk o kulturze, i społecznych, zna aktualny stan dyskursu naukowego, zwłaszcza związanego z badaniami bibliologicznymi i informatologicznymi. Wie jak identyfikować problemy badawcze. Zna zasady budowania własnego warsztatu naukowego zgodnie z obowiązującymi zapisami etyki pracy naukowej. [WRTN01_01] |
K_W03 [4/5] |
Student umie rozpoznawać problemy badawcze współczesnej nauki. Posiada umiejętność zastosowania aparatu pojęciowego nauk humanistycznych, w tym nauk o kulturze, i społecznych w komunikatach naukowych. Potrafi komponować pisemne wypowiedzi o charakterze naukowym, nadać im odpowiednią strukturę i wykorzystać stosowne metody i narzędzia badawcze (charakterystyczne dla badań z obszaru bibliologii i informatologii). Umie udokumentować przebieg analizy naukowej. [WRTN01_02] |
K_U011 [5/5] |
Student przestrzega standardów etyki pracy naukowej na wszystkich etapach komponowania wypowiedzi. Umie posługiwać się kodeksami etyki publikacyjnej. Ma świadomość istnienia zjawiska nierzetelności w nauce, w tym plagiaryzmu. Umie efektywnie wyszukiwać dane potrzebne do konstruowania komunikatów naukowych dotyczących problematyki nauk humanistycznych i społecznych, w tym m.in. z obszaru wiedzy bibliologicznej i informatologicznej, i opracowywać je, by zapobiegać problemowi plagiaryzmu. [WRTN01_03] |
K_U01 [4/5] |
Mając świadomość konieczności stałego pogłębiania i aktualizowania swoich umiejętności i wiedzy, zwłaszcza tej z obszaru badań bibliologicznych i informatologicznych, potrafi zdobywać, interpretować i kreować różnego typu komunikaty zgodnie z zasadami etycznymi. [WRTN01_04] |
K_K01 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
workshop [WRTN01_fs_1] | 30 |
Working with a computer [d01] Creation/production – creative workshop [e03] Conceptual work [f03] |
course work |
WRTN01_01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |