Software Engineering Field of study: Computer Science
Programme code: W4-N1IN19.2024

Module name: Software Engineering
Module code: W4-IN-N1-24-3-IO
Programme code: W4-N1IN19.2024
Semester: winter semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu inżynierii oprogramowania. Tematykę zajęć można podzielić na trzy przenikające się grupy zagadnień dotyczących procesu, narzędzi i technik. Punktem wyjścia jest cykl życia oprogramowania. Omawiane są więc tematy z zakresu inżynierii wymagań, analizy, modelowania i projektowania oprogramowania, prowadzenia projektu informatycznego, a także elementy metodyk zwinnych. Naturalnym uzupełnieniem omawianych zagadnień jest praktyczne wprowadzenie narzędzi stosowanych w procesie twórczym, ze szczególnym uwzględnieniem systemów kontroli wersji i repozytoriów kodu, narzędzi do zarządzania błędami, testowania czy tworzenia dokumentacji oraz ich integracją ze środowiskami programistycznymi. Niezbędną podbudową do omawiania narzędzi jest znajomość technik dotyczących zarówno samego programowania, jak i zadań z nim powiązanych. Silny nacisk jest kładziony na testowanie jako nieodłączny element całego procesu tworzenia oprogramowania. Pojawiają się zagadnienia dotyczące automatyzacji procesu budowania, testowania i wydawania oprogramowania, wykorzystania konteneryzacji oraz narzędzi sztucznej inteligencji wspierających pracę twórców oprogramowania. Większość poruszanych zagadnień jest realizowanych na bazie kodu tworzonego przez studentów. Zakres tematów rozszerza i uzupełnia to, co było omawiane w ramach modułów poświęconych programowaniu. Istotą jest zdobycie przez studentów umiejętności spojrzenia na oprogramowanie z szerszej perspektywy pozwalającej na dyskusję nad granicami systemu, dobór architektury, technologii oraz narzędzi jego realizacji. Ważnym elementem jest również wyrobienie nawyku stosowania sprawdzonych rozwiązań i dobrych praktyk w zakresie tworzenia kodu. Zajęcia są realizowane metodą problemową, tak by jak najlepiej odwzorować rzeczywiste sytuacje spotykane w praktyce tworzenia oprogramowania.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
wykazuje się kreatywnością na wszystkich etapach pracy nad oprogramowaniem [K01]
IN_K03 [2/5]
potrafi posługiwać się notacjami i formami dokumentacji stosowanymi w inżynierii oprogramowania [U01]
IN_U02 [4/5]
potrafi posługiwać się narzędziami i technikami wykorzystywanymi w procesie tworzenia oprogramowania [U02]
IN_U05 [3/5] IN_U06 [4/5]
potrafi przeprowadzić proces projektowania oraz wytworzenia oprogramowania [U03]
IN_U06 [3/5] IN_U07 [3/5] IN_U09 [2/5]
zna cykl życia oprogramowania, rozumie następstwo jego etapów oraz powiązania między nimi [W01]
IN_W04 [3/5] IN_W05 [5/5]
zna techniki i narzędzia stosowane w procesie tworzenia oprogramowania [W02]
IN_W07 [3/5] IN_W08 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [01] 10 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Activating methods: a case study [b07] 
Screen presentation [c07] 
exam W01 W02
practical classes [02] 40 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Demonstration-imitation [c06] 
Working with a computer [d01] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
Project scheduling [e04] 
Conceptual work [f03] 
course work K01 U01 U02 U03
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)