Stylistic aspects of language: official statements in the work of a speech therapist or practical statements in the work of a speech therapist (optional module)
Field of study: Speech Therapy
Programme code: W1-S1LO19.2024

Module name: | Stylistic aspects of language: official statements in the work of a speech therapist or practical statements in the work of a speech therapist (optional module) |
---|---|
Module code: | W1-LO-S1-SAJUWPL |
Programme code: | W1-S1LO19.2024 |
Semester: | summer semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Zajęcia prowadzone w obrębie modułów fakultatywnych „urzędowe wypowiedzi w pracy logopedy” lub „użytkowe wypowiedzi w pracy logopedy” dostarczają wiedzy niezbędnej do rozpoznawania oraz tworzenia wypowiedzi reprezentujących różne style i dyskursy. Studenci/studentki poznają specyfikę zróżnicowania współczesnej polszczyzny ze względu na rozmaite kryteria, ze szczególnym uwzględnieniem kryterium stylistycznego. Moduł dotyczy także niezbędnych treści związanych z wyrażaniem myśli, sądów itp. z uwzględnieniem specyfiki tekstu i sytuacji komunikacyjnej. W trakcie zajęć w ramach modułu „urzędowe wypowiedzi w pracy logopedy” studenci skupiać się będą przede wszystkim nad analizą i kreowaniem tekstów niezbędnych w pracy logopedy, a dotyczących komunikatów urzędowych (m.in. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinie o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka, sprawozdania, IPET-y, WOPFU). W trakcie zajęć w ramach modułu „użytkowe wypowiedzi w pracy logopedy” studenci/studentki zajmować się będą przede wszystkim tworzeniem tekstów niezbędnych w pracy logopedy, a dotyczących komunikatów użytkowych. Tematyka obu modułów rozwija ponadto umiejętności samodzielnej pracy związanej z poszukiwaniem źródeł i doboru środków w procesie przygotowania konkretnego tekstu. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
ma wiedzę z zakresu stylistycznego zróżnicowania współczesnej polszczyzny oraz uporządkowaną wiedzę o ewolucji gatunków w komunikacji językowej [SAJUWPL_1] |
LO_W01 [5/5] |
ma wiedzę na temat prawnych uwarunkowań funkcjonowania placówek oświatowych, w których pracują logopedzi oraz tworzenia przez nich dokumentów (pism urzędowych lub pism użytkowych), w tym dotyczących prawa autorskiego. Zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności prywatnej oraz ma wiedzę o metodach i technikach pozyskiwania oraz zabezpieczania danych w działalności logopedycznej [SAJUWPL_2] |
LO_W07 [4/5] |
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować informacje czerpane z różnych źródeł, dotyczące diagnozy, profilaktyki i terapii logopedycznej oraz potrafi wykorzystać te informacje do formułowania i rozwiązywania problemów w toku postępowania logopedycznego [SAJUWPL_3] |
LO_U01 [4/5] |
ma wiedzę co do praktycznego zastosowania języka i wiedzy o komunikacji w działaniach diagnostycznych, terapeutycznych oraz promujących dobrą komunikację. Potrafi biegle i twórczo posługiwać się w mowie i piśmie różnymi stylami funkcjonalnymi polszczyzny w zależności od sytuacji komunikacyjnej. Umie formułować poglądy w ważnych sprawach dotyczących życia społecznego, wykazując się przy tym niezależnością intelektualną [SAJUWPL_4] |
LO_W02 [4/5] |
zna działania profilaktyczne w szkole: konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-profilaktycznych; diagnozę nauczycielską w kontekście działań profilaktycznych; zagadnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia; zna zasady organizacji pomocy logopedycznej [SAJUWPL_5] |
LO_KN_W03 [5/5] |
potrafi wybrać i ocenić zadania priorytetowe, które najlepiej posłużą do realizacji zamierzonych celów; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy [SAJUWPL_6] |
LO_U04 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [SAJUWPL_C] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] |
course work |
SAJUWPL_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |