Sedimentology filedtrips Field of study: Applied Geology
Programme code: W2-S1GS19.2024

Module name: Sedimentology filedtrips
Module code: W2-GS-S1-423
Programme code: W2-S1GS19.2024
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Ćwiczenia terenowe z Sedymentologii to praktyczne przełożenie wiedzy nabytej przez studenta dotyczącej analizy utworów osadowych w terenie pod względem rozpoznawania ich cech teksturalnych i strukturalnych, procesów sedymentacji i środowiska depozycji oraz ich proweniencji. Dodatkowo student nabywa praktycznych umiejętności sporządzania ogólnego i szczegółowego profilu sedymentologicznego wraz z interpretacją, wykorzystuje pomiary kompasem geologicznym do oceny struktur linijnych i planarnych skał klastycznych, a także stosuje metody wizualizacji statystycznej (diagramy i histogram) do przedstawienia wskaźników procesu sedymentacji na przykładzie skał osadowych. Wymiernym efektem uczestnictwa w ćwiczeniach terenowych jest możliwość zaznajomienia się z różnymi środowiskami sedymentacji skał osadowych w terenie oraz nabycie umiejętności interpretacji procesów sedymentacyjnych na podstawie osadów kopalnych przy użyciu metod i technik wykorzystywanych w naukach o Ziemi.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): Basics of geomorphology [W2-GS-S1-046]
Dynamic Earth 1 [W2-GS-S1-405]
Dynamic Earth 2 [W2-GS-S1-406]
Fundamentals of Sedimentology [W2-GS-S1-038]
Quaternary geology [W2-GS-S1-415]
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna metody badań stosowane w sedymentologii, zwłaszcza w czasie pracy terenowej; zna podstawową terminologię sedymentologiczną; zna zasady higieny i bezpieczeństwa pracy w terenie [W2-GS-S1-423_1]
1GS_W1 [2/5] 1GS_W3 [1/5] 1GS_W6 [2/5] 1GS_U1 [1/5] 1GS_U9 [1/5]
zna cechy wskaźnikowe i zasięg przestrzenny współczesnych środowisk sedymentacji; zna cechy wskaźnikowe osadów węglanowych i klastycznych w różnych kopalnych środowiskach sedymentacji [W2-GS-S1-423_2]
1GS_W1 [2/5] 1GS_U1 [2/5] 1GS_U5 [1/5]
zna zasady tworzenia profilu litologicznego, wymienia cechy struktury i tektury skały i wiąże je ze środowiskiem powstania [W2-GS-S1-423_3]
1GS_W1 [2/5] 1GS_U1 [1/5] 1GS_U6 [1/5]
rozpoznaje skałę osadową i składniki, które ją budują; umie wskazać i opisać strukturę i teksturę tej skały; kojarzy skałę ze środowiskiem; sprawnie posługuje się terminologią sedymentologiczną [W2-GS-S1-423_4]
1GS_W1 [2/5] 1GS_U1 [2/5] 1GS_U6 [1/5]
umie wykonać profil litologiczny skały osadowej zwięzłej i luźnej, wykonać szkic odsłonięcia, prowadzić notatnik terenowy; pracuje samodzielnie i w grupie [W2-GS-S1-423_5]
1GS_W1 [2/5] 1GS_U10 [2/5] 1GS_U6 [1/5] 1GS_U9 [2/5]
umie wykonać pomiary imbrykacji i lineacji otoczaków, ich średnicy średniej (sprawnie posługuje się kompasem geologicznym); przeprowadza analizę statystyczną pomiarów i nanosi wyniki na diagram rozetowy, konstruuje histogram uziarnienia otoczaków [W2-GS-S1-423_6]
1GS_W1 [2/5] 1GS_U1 [2/5] 1GS_U9 [1/5] 1GS_W2 [1/5]
zadaje pytania i formułuje opinie na temat zagadnień sedymentacji i genezy różnych skał osadowych [W2-GS-S1-423_7]
1GS_U1 [2/5] 1GS_K1 [1/5] 1GS_K2 [1/5] 1GS_U5 [1/5]
pracuje w grupie (jako lider i wykonawca); przejawia aktywną postawę w czasie badań terenowych [W2-GS-S1-423_8]
1GS_U1 [1/5] 1GS_U6 [2/5] 1GS_U9 [2/5] 1GS_K1 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
field practice [W2-GS-S1-423_ct_1] 36 Description [a03] 
Explanation/clarification [a05] 
Internship [e05] 
Observation [e06] 
course work W2-GS-S1-423_1 W2-GS-S1-423_2 W2-GS-S1-423_3 W2-GS-S1-423_4 W2-GS-S1-423_5 W2-GS-S1-423_6 W2-GS-S1-423_7 W2-GS-S1-423_8
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Review of internship documentation [d03] Consulting the results of the verification of learning outcomes
an analysis of the portfolio of documentation obtained during internship, including professional internship, and other practical classes and studio sessions, as well as the documentation developed in order to obtain credit for such classes; verification of the description, necessary attachments, opinions and grades before submitting the portfolio for acceptance
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)