Modeling of geological processes Field of study: Applied Geology
Programme code: W2-S1GS19.2024

Module name: Modeling of geological processes
Module code: W2-GS-S1-067
Programme code: W2-S1GS19.2024
Semester: winter semester 2027/2028
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 1
Purpose and description of the content of education:
Moduł Modelowanie procesów geologicznych ma umożliwić studentowi zdobycie wiedzy na temat zasad modelowania wybranych procesów geologicznych. Student poznaje etapy modelowania począwszy od modelu konceptualnego, poprzez budowę modelu numerycznego, jego kalibrację, weryfikację, walidację, ocenę ryzyka i skończywszy na dokumentacji poszczególnych etapów modelowania. Student wykonuje pod opieką prowadzącego proste symulacje prognostyczne w oparciu o zbudowane modele numeryczne. Dzięki temu student doskonali swoje umiejętności schematyzacji warunków geologicznych, a także poszerza znajomość specjalistycznego oprogramowania wykorzystywanego do rozwiązywania zróżnicowanych zagadnień geologicznych i hydrogeologicznych. Poznaje wybrane przykłady zastosowania modelowania numerycznego do lepszego zrozumienia procesów geologicznych i hydrogeologicznych oraz tworzenia prognoz potencjalnych zmian tych procesów pod wpływem czynników naturalnych i antropogenicznych. Po osiągnięciu efektów kształcenia modułu student powinien dostrzegać, że badania modelowe są powszechnie wykorzystywane w praktyce geologicznej, a wielu przypadkach badania modelowe są wymagane obowiązującymi przepisami prawa.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): Geoinformation and Geological Databases [W2-GS-S1-025]
GIS in geology [W2-GS-S1-048]
Hydrogeology [W2-GS-S1-409]
Mathematics in Earth Sciences [W2-GS-S1-009]
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna zasady tworzenia modeli numerycznych oraz ich możliwości zastosowania i ograniczenia do rozwiązywania zagadnień związanych z procesami geologicznymi [W2-GS-S1-067 _1]
1GS_W4 [3/5] 1GS_W2 [2/5]
ma wiedzę o programach komputerowych do modelowania procesów geologicznych [W2-GS-S1-067 _2]
1GS_W4 [2/5]
potrafi zaprojektować prace modelowe od modelu koncepcyjnego po symulacje prognostyczne [W2-GS-S1-067 _3]
1GS_U5 [4/5]
potrafi zbudować model konceptualny oraz model filtracji z wykorzystaniem oprogramowania bazującego na różnicach skończonych lub elementach skończonych oraz zinterpretować jego wyniki [W2-GS-S1-067 _4]
1GS_K4 [2/5] 1GS_U2 [2/5] 1GS_U4 [2/5] 1GS_U5 [2/5]
potrafi na podstawie zbudowanych modeli ocenić wpływ warunków naturalnych i działań człowieka na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym [W2-GS-S1-067 _5]
1GS_K3 [1/5] 1GS_U3 [2/5] 1GS_U4 [2/5]
podczas tworzenia modeli wykazuje się przedsiębiorczą kreatywnością i samodzielnością oraz potrafi syntetycznie przedstawić wyniki prognoz modelowych [W2-GS-S1-067 _6]
1GS_U11 [2/5] 1GS_K4 [1/5] 1GS_K5 [1/5] 1GS_U5 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
laboratory classes [W2-GS-S1-067_l_1] 20 Working with a computer [d01] 
Reconstruction / reproduction [d04] 
Simulation [e07] 
Conceptual work [f03] 
course work W2-GS-S1-067 _1 W2-GS-S1-067 _2 W2-GS-S1-067 _3 W2-GS-S1-067 _4 W2-GS-S1-067 _5 W2-GS-S1-067 _6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)